Мнозина мислят, че става дума за театър, а всъщност е опит да се спазва законът
Точно преди една седмица шефът на митниците Ваньо Танов поиска, а правителството прие да бъде отнет лицензът за данъчен склад на единствената рафинерия у нас - "ЛУКойл Нефтохим". Това бе изненадващ ход с оглед на широко дебатираното и от обществото, и от опозицията, и от всевъзможни познавачи на задкулисието приятелство между Бойко Борисов и Валентин Златев. Неочакваният обрат нанесе удар върху прогнозируемостта на приятелските взаимоотношения и политическите ходове в предизборна обстановка.
Всички вкупом започнаха да се надпреварват с догадки какво се е случило, като основно лансираните тези за радикалните действия срещу "ЛУКойл" бяха две. Едната, че между двамата приятели е настъпил необратим разрив, а другата - че това е предизборен театър, завера между аверите Мнозина обвързваха случилото се с други руски енергийни проекти – изграждането на АЕЦ „Белене” и строителството на газопровода „Бургас-Александруполис”. Ехото на тези предположения като че заглуши останалите възможности. Например варианта, че правителството е взело законоотговорно решение срещу законоНЕпослушен икономически субект. Точно 5 дни след началото на нефтената сага едно съдебно решение наклони везните в полза на монополиста в борбата с митническата служба на България.
Софийският административен съд реши да спре отнемането на лицензите на "ЛУКойл Нефтохим". Мотивът, че това би причинило на компанията "значителна или трудно поправима вреда", затвърди общото усещане, че нещо се е случило зад гърба ни и сме свидетели на „режисирано изпълнение” Но да видим какви са фактите. Причината за отнемането на лиценза бе, че в петролната рафинерия край Бургас няма нито един измервателен уред, който да подава към митниците информация както за всеки литър суров нефт, който влиза в комбината, така и за всеки литър гориво, който излиза към пазара. Тоест, държавата хал хабер си няма какво има на входа и на изхода на рафинерията а същевременно постъпленията в бюджета от ДДС от "ЛУКойл” са намалели с 60% в сравнение с 2010 г.
„Затварянето на предприятието е акт, който казва на всички, че трябва да спазват закона и че не трябва да има двойни критерии. Има много други фирми, които не са в по-добро финансово състояние, но монтираха измервателните уреди", отсече Ваньо Танов. След удара, който бе нанесен върху недосегаемостта на нефтения гигант се отприщиха редица спекулации, повечето медийни: за бясно поскъпване на горивата, за бензинова криза, за фалити на самолетни компании, за срив на бюджета поради факта, че "ЛУКойл" е най-големият данъкоплатец в страната...
Започнаха да се вещаят черни прогнози – видения с паникьосани шофьори, въоръжени с туби на опашки пред бензиностанциите. Вальо Златев дори предрече, че въздушният, градският и железопътният транспорт ще се парализират Финансовият министър Симеон Дянков пък контрира, че в България има над 400 лицензирани вносители на горива, които могат да гарантират стабилност на цените и вакуумът от затварянето ще се запълни с импорт от Гърция и Румъния.
Очевидно това подейства успокояващо, защото компактно струпване пред бензиностанциите не се видя.
Последните развития от сагата "ЛУКойл": Предприятието заработи, все едно че има лиценз, вносът на петрол и експедицията на горива бяха възстановени, а Агенция "Митници” обжалва решението на съда. 200 служители на митниците са ангажирани с различни задачи, свързани със ситуацията около рафинерията - сформирани са мобилни групи, които следят всички цистерни на територията на България правят се проверки по пристанищата, както и на складовете. Заканата на Танов е, че ако рафинерията не се приведе в съответствие, лицензът отново ще бъде отнет. Финално топката остава в полето на "Лукойл", чиято единствена задача е да си постави измервателни уреди. Имат близо 1 месец - гледането на делото по същество ще се състои на 31 август.
Севдалина Спасова