Българските пивовари си обявиха жестока медийна война в стремеж да убедят пиячите коя бира е най-старата в България. За истинските разбирачи от Бирената партия нито рекламата, нито годината на създаване имат кой знае какво значение. Важен е вкусът, мезето и компанията.
След като отмина модата на жените, които отварят бира с отварачка между циците, и на монтьорите, сравняващи пивото с жената и колата, родните пивовари налетяха масово на ретро кадрите в рекламите си. От телевизии и вестници българските биропроизводители буквално се оливат и си мерят халбите коя марка бира е първата в следосвобожденската история на България.
От "Каменица" не пропускат да завършат всеки свой клип с информация, че това е първата българска марка, създадена през 1881 г. "Шуменско пиво" подбиват конкуренцията, като изтъкват, че "Каменица" е създадена като цех докато първата фабрика за бира е създадена в Шумен. Споерд фирмата началото е поставено от унгарските емигранти, най-известият сред които е Лайош Кошут, а бирената фабрика е построена в Шумен през 1882 г. от седем предприемчиви търговци и чешкия майстор пивовар Франц Милде. От "Ариана" не остават по-назад и се включват в борбата за най-старата бира с реклама, в която намесиха имената на братята Прошек. Майсторите на бирата, появила се на пазара в средата на 90-те години на миналия век, са живи и здрави и нямат спомен да са кореспондирали с Прошекови за бирата, която са произвели под името „Ариана”. Братята имат куп заслуги за София, но сред тях не се вписва марката „Ариана”.
Всичко друго, което гледаме на екрана, са измислици и евтин рекламен трик. Именно от столичното пиво дадоха първи идеята за ретро рекламите. Идеята им светкавично беше взета от останалите марки. В "Шуменско пиво" заложиха на социалната мрежа и решиха да я вплетат в клип с файтони и старовремски облечени джентълмени и дами. От "Каменица" отговориха на провокацията с черно-бял клип, в който се фръцкат мъже и жени, облечени в старинни дрехи под съпровода на механични грамофони с фунии. За да коментира евтиния пиар и за да сложи точка на вечния казус коя е най-старата бира у нас, „Торнадо” потърси създателя и идеолога на Бирената партия - хумориста Румен Белчев.
„Всичко са пиарски трикове. Допреди десетина години „Шуменско пиво” беше най-старата бира. След това очевидно от "Каменица" са намерили някаква хартия, която доказва, че тя се прави по-отдавна. Всъщност първото пиво се прави в Русе от чеха Франц Милде По-късно той отива в Шумен и там в една кръчма се създава дружество за шуменско пиво. За мен това е първата бира, защото "Каменица" все още по онова време се е намирала в територията на Османската империя. По-скоро това може би е една от първите турски бири. Що се отнася до рекламите, като гледам маркетинговата стратегия на фирмите, те по-скоро залагат на количеството.
Много го интересува бедния българин коя била първата и коя втората бира или пък дали ще пуснат в клиповете голи жени, мъжка компания на маса, кадри от „Оркестър без име” или ретро снимки. От половин литър бутилките стигнаха до 2,5 - 3 л. Очевидно пивоварите залагат на количеството и цената на бирата. Специално рекламата на „Шуменско пиво”, където се казва, че е социалната мрежа на българите, е сполучлива. Аз лично не бих си купил бира заради това”, категоричен е журналистът от в. „Стършел”. За Румен Белчев е важно бирата да е горчива, газирана, да се пие с мерак, с хубаво мезе и с добри приятели.
Васил Василев