Страните по делото за потъналия кораб "Илинден" не са доволни от присъдата, а очакванията на българите са тази есен делото да бъде преразгледано, казват адвокатите по процеса, цитирани от БТА.
Прокуратурата смята, че едногодишните наказания на двама подсъдими за трагедията са малки. Солидарни в протеста си са и адвокатите на семействата на българите, преживели трагедията или загубили близки.
Защитниците на подсъдимите от своя страна искат клиентите им да бъдат оправдани от апелативния съд в Битоля.
В края на юни македонската прокуратура поиска ефективни присъди затвор за двамата подсъдими за трагедията с кораба "Илинден" през 2009 г., когато във водите на Охридското езеро се удавиха 15 български туристи.
Според закона до 15 години затвор могат да получат капитанът на кораба Сотир Филевски и експертът Бранко Баич от фирмата "Германишер Лойд", издал сертификат за техническата годност на кораба. Те бяха осъдени само на по една година, като от наказанието на Сотир ще бъдат приспаднати месеците на арест.
Обвинението твърди, че именно капитанът на кораба е имал задължението да брои колко пътници е имало на борда. Според документи на борда на "Илинден" можело да се качват 35 човека и то разпределени само в двата закрити салона на плавателния съд.
Адвокатите на българските семейства са на мнение обаче, че основна вина за трагедията има администрацията - Охридското капитанство, което отговаря за контрола на корабите. Затова и представителите на сънародниците ни предлагаха капитанът Сотир Филевски да получи условна присъда.
Защитникът му е категоричен, че младият капитан няма вина и не е извършил престъпление, а отговорността е на Бранко Баич. Адвокатите на инспектора, срещу когото досега се води задочен процес, смятат, че забраната за качване на пътници на откритите палуби на кораба е в сила и днес, защото не е издаван документ, който да я отменя. Корабът е бил претоварен и не е имало достатъчно компетентен екипаж на борда, твърдят защитниците на Баич.
Според съда Сотир Филевски не се е придържал към наредбите за корабоплаването и подходил лекомислено като качил на борда на кораба над 50 български туристи - с близо 20 души над допустимото. Съдиите са сметнали, че по този начин е нарушена стабилността на "Илинден".
Заради неспазване на закона за корабоплаването беше осъден и експертът Бранко Баич. Според съда той също е подходил лекомислено като е издал сертификат за годността на кораба.
Точно месец след прочитането на присъдата съдия Милка Танеска беше готова с мотивите към нея. В тях подробно се описва станалото на 5 септември 2009 година - денят, в който се случи инцидентът. В мотивите, които са на близо 30 страници, има редица противоречия и пропуснати факти, твърди българският адвокат по процеса Владимир Владимиров.
Очакванията на българската страна са тази есен Апелативният съд в Битоля да отменени присъдите и делото да бъде преразгледано. Възможно е втората инстанция да тълкува доказателствата по различен начин, коментира адвокат Владимир Владимиров. Необяснимо според него е как капитанът на кораба Сотир Филевски и служителят от германския "Лойд" Бранко Баич, сертифицирал плавателния съд, имат еднакви присъди. Немотивирано е наказанието за Баич, твърди Владимиров.
Сега семействата на 15-те жертви ще получат по 4 500 евро за всеки удавил се. Това е сумата от застраховките на туристите. Предмет на граждански дела ще са редица по-големи обезщетения, размерът на които засега не е ясен - преди няколко месеца беше коментирана сумата от около един милион лева. Исковете вероятно ще са срещу македонското транспортно министерство, началника на охридското капитанство и двамата подсъдими. Най-вероятно друг граждански процес ще върви и срещу германския "Лойд", чийто служител сертифицирал годността на плавателния съд.
Най-рано в края на септември ще е ясно за кога Апелативният съд в Битоля ще насрочи процеса за трагедията с кораба "Илинден".