Масово сайтове и вестници за обяви се задръстиха с подвеждащи предложения, които губят време и пари на българина.
Атрактивните цени и условия, които се пишат в офертите, се оказват трик, с който продавачи и брокери привличат вниманието на клиентите. В 90% от случаите обявите за продажба на жилища и коли, за апартаменти под наем и за запознанства са кьорфишек, плоско скалъпен от „остроумни” хитреци. Най-фрапантно е разминаването в офертите за апартамент под наем. Репортер на „Торнадо” откри в един от най-големите сайтове за продажба и наемане на имоти двустайно жилище в кв. „Витоша”.
Снимките показват, че в апартамента има климатик, пералня, микровълнова фурна и куп други удобства. Цената за луксозния апартамент е изненадващо ниска – 135 евро, което за този район в столицата е изключително изгодна. Обаждаме се на публикувания телефон. Отсреща ни отговаря брокер от фирмата, която се е заела да търси наемодатели. Питаме кога можем да направим оглед на жилището. Отговарят ни, че след 2 часа можем да отидем и да разгледаме стаите. Срещаме се с брокера и влизаме във входа. Докато се качваме по стълбите, питаме: „Нали цената е 135 евро”. Оказва се, че
сме попаднали в капана на брокера който ни е разкарал напразно.
„Да, цената е 135 евро, но ако предплатите парите за една година. Иначе наемът на месец е 250 евро. Не прочетохте ли в сайта?!”, изненадващо попита служителят от агенцията за имоти. Оказа се, че самият той не е запознат с факта, че в интернет никъде не е упомената тази „дребна” подробност, която струва 115 евро, или около 225 лв. „Съжалявам, това е номер, който се прави от всички фирми. Абсурд е да намерите двустаен апартамент за по-малко от 200 евро в хубав квартал в София”, категоричен е брокерът.
Той обясни, че в други случаи строителните фирми пускат обяви за апартаменти под наеми или за продажба, преди да са завършени и да имат дори акт 15 и 16. Това обаче е евтин номер за привличане на клиенти Някои от сградите така и не получават акт 16, тъй като обикновено трябва да се платят пари под масата. В такива случаи живеещите си плащат тока на промишлени цени и нямат право на асансьор например. Брокерите, които предлагат апартаменти на клиентите, имали и друг безотказен трик, чрез който да привлекат лесно клиенти.
В сайтовете за обяви се пускали снимки на атрактивни апартаменти, които се предлагат на супер ниски цени за квадратен метър. Купувачите звънят на секундата, за да проучат топ офертата, но в 90% от случаите жилището е или продадено, или капарирано. Всъщност то се използва като примамка и стръв за клиенти. „Обявата за този апартамент вече не е валидна, но ще ви предложим друг”, е най-честият отговор на брокерите. Има и такива, които предлагат апартаменти, в чиято цена не е включен ДДС. Така например може да откриете едностаен имот, който до ключ струва 40 000 евро, а всъщност реалната цена да се окаже 48 000 евро.