След като вчера бе открит Европейския потребителски център, столичани се втурнаха да се оплакват, недоволни от различни услуги, като парното и тока.
Макар и неразбрали какви точно са функциите на институцията, първите й посетители потърсиха помощ за проблемите си. „От откриването до сега все още не сме имали възможността да окажем помощта, която предлагаме”, това каза пред Frognews.bg директорът на европейския потребителски център Михаела Маринова. Според нея това е нормално, тъй като хората не са наясно с дейността на центъра и търсят разрешение на други свои проблеми.
Днес центърът е бил посетен предимно от пенсионери, чиито въпроси са били със социална насоченост, относно цените на парното и електроенергията. Проблемите, от които се жалват хората са най-различни. Например свързани с факта, че срокът между получаването на сметката за парно и този за плащането му бил много кратък. Две жени пък чули, че центърът е свързан с потребителите, но не разбрали точно за какво е и решили да си напазаруват.
„Ние имаме точно определени функции. Центърът ще се занимава с обслужване на чужденци от страни членки на ЕС, които пазаруват тук в България и имат рекламация или жалба. Другия вариант е български граждани, които са пазарували в чужбина и имат проблем със стоката, също могат да се обръщат към нашия център”, коминтира Маринова.
Според нея удобството за гражданите е голямо, тъй като не се налага да се ходи по институции, а европейският център се заема да препрати жалбата до конкретния компетентен орган. Всяка жалба има собствен референтен номер и се въвежда в общата мрежа, за да може всички институции да имат достъп до нея. Освен това центърът ще има задача да информира гражданите за техните права.
Ако българин купува в Германия телевизор и той дава дефект, обаче опитите да се свърже с търговеца не дават резултат, то тогава той трябва да отиде в центъра. Там му се въвежда жалбата. След което се отправя до европейския център в Германия и той поема случая и уведомява българските си колеги.
Европейският потребителски център у нас се намира в центъра на столицата на улица "Бачо Киро"14.
снимки Вяра Йовева
България става 26-та държава от ЕС, в която се открива подобен център. Такива центрове съществуват в общността от 2005 г. и дават добър резултат от дейността си. Между центровете в европейските държави се разменя свободна и конфиденциална информация за правата на потребителите.
Даниела Георгиева