БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Със 113 на сто надуват цената в магазина

14 5864 11.10.2011
Със 113 на сто надуват цената в магазина

Продажната цена на храните, които се предлагат във веригите, набъбва от 29 до 113% заради големите търговски такси, бонуси и рабати, които плащат производителите, за да се продават техните стоки.



За това съобщиха вчера от инициативния комитет за честна търговия, пише в. Монитор. Представителите на българските производители от различни браншове се оплакаха, че търговските вериги, които работят у нас, прехвърлят оперативните разходи, както и търговския риск, на производителите и доставчиците. След като през тази година имаше сериозен проблем с унищожаването на хранителни стоки с изтекъл срок на годност, които се задържат в магазините, от хипермаркетите са намерили решение на проблема, като връчват на производителите директно фактури за унищожената продукция, които те трябва да плащат, съобщи Славчо Петров, председател на независимите синдикални организации от хранителната индустрия. При отказ производителите са заплашени с внос на аналогични продукти.

Друг трик за натиск на цените е производството на собствени марки на веригите, които по света са известни като „бели стоки”. По правило те са с доста по-ниски цени, отколкото останалите. Не сме срещу големите  вериги, категорични са от комитета, но в сегашната ситуация заради постоянното увеличение на търговските отстъпки и натиск върху българския бизнес на практика в него не остават никакви свободни средства, твърдят от комитета. По негова инициатива от март е сформирана междуведомствена група, която да промени законодателството и да направи равнопоставени всички участници в пазара. При анкета, проведена от чиновниците на икономическото ведомство, е установено, че нашите производители плащат различни видове такси и бонуси, някои от които направо звучат абсурдно. За да се продава някоя стока на стелажите в големите магазини, доставчиците дължат такса за листване на продукта, такса при първоначално сключване на договор, такса за нов обект, както и такси за участие в билбордове, в тв реклама и за брандиране. Нашите производители плащат също така такса за отваряне на нови магазини в България. През последните години особено популярна стана таксата „рожден ден”, която налага една австрийска верига и производителите са пропищяли от рожденика. Реализацията на стоката също има своите разходи, но в момента нещата не са равнопоставени, оплакаха се производителите. Въпреки работата на междуведомствената група все още не е постигнато съгласие за бъдещия законопроект и той не е готов.

По три основни пункта няма да отстъпват българските производители, казаха от комитета, който защитава интересите на повече от 1330 предприятия, в които са заети над 104 хил. човека. Те настояват да има регламентиране на сроковете за отложените плащания. В момента има търговски вериги, които задържат за 75 дни парите на производителите за продадените стоки. Освен това настояват да има лимитиране на всички видове търговски отстъпки, бонуси и рабати, както и да се определи обективен критерий за наличието на пазарна сила, който всъщност показва какво е влиянието на дадена търговска верига върху пазара. Очаква се ЕК да излезе в най-скоро време със законова регулация, гарантираща лоялна конкуренция, уточни Марияна Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите. (Монитор)
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама