В средите на жп обществото, не се разбира колко е сериозен проблемът.
По повод упреците на синдикатите в БДЖ, че се извършва грубо показване на ангажиментите, поети от държавата след мартенската стачка, когато бе подписан един меморандум за развитие на железопътния транспорт министър Ивайло Московски коментира по БТВ, че този меморандум бил подписан при положение, че в държавата се очаквали проценти на растеж от порядъка на 2.8-3 процента, които няма да се случат, така че, не можем да се осланяме на това, което е подписано. Фактите променят ситуацията, затова предприемаме и такива по-драстични действия, добави министърът.
Винаги е имало разговори между нас, думата диалог в случая се манипулира, тъй като в момента, в който предложенията, които даваме не се харесват на синдикатите твърдят, че диалог няма, това не е така. Има ли сме постоянен контакт и разговори с тях, но това е нашата позиция, продължи министър Московски.
Явно в средите на жп обществото, не се разбира колко е сериозен проблемът. Във всеки един момент, всеки един кредитор може да поиска несъстоятелност на дружеството, което на практика означава „Кремиковци” номер 2. 800 милиона са задълженията, които не могат да бъдат обслужвани. 50 милиона за 2010 година беше оперативната загуба. Благодарение на това ръководство, което всички упрекват тази година оперативната загуба ще бъде в рамките на 25-26 милиона, което означава, че наполовина е намалена. Няма гражданин в тази държава, който да е доволен от качеството на жп услугата. Така че, аз просто не виждам място за коментар дали там са необходими реформи или не. Отделно от това, във връзка с тези реформи, се опитваме да направим всякакви компенсаторни механизми. Премиерът съобщи, че между 300 и 500 човека могат да намерят работа в „Метрополитен” София. Допълнително към пакета в Световната банка, в който се договаря заема има, договорили сме да се случи социален пакет, който допълнително ще договорим какво да включва. Така че, не виждам въобще основание да се настоява държавата още веднъж да налее пари в тази нереформирана система и да страдат всички данъкоплатци на тази държава, каза Московски.
Нека отговорност за закъснялата реформа да носят тези, които са я забавили, добави министърът. За последните 20 години да има реална реформа в сектора, освен едни купени влакове, които не се и плащат, на всичкото отгоре, попита той. Наясно са били абсолютно всички, че тези 300 милиона, които се дават за „Сименсите” БДЖ няма как да ги плати. „Пътнически превози” никога не може да излезе на такива печалби, че да плаща задълженията. При положение, че държавата генерира милиарди излишъци, при положение, че след пет месеца, след като е взела заем за БДЖ и е натиснала БДЖ да изпълнява този заем, пет месеца след това вкарва гаранционен депозит да купува „кугери”, „пантери”, катери, все едно, че водим война с някой. Кой да оправдаем и кой да упрекнем в случая?
25 % от съкращенията са от администрацията, увери още Московски и информира, че бордът на директорите получава 1000-1200 лв на месец, а изпълнителният директор - 2000 лв на месец.