БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Любо Ганев: Държавата слага акциз на метана незаконно

5 8610 22.11.2011
Любо Ганев: Държавата слага акциз на метана незаконно

Уж молим Путин да ни намали цената на газа, а в същото време я увеличаваме, недоумява легендарният волейболист


Решението на правителството да въведе акциз и върху метана от юни 2012 г. противоречи на европейското законодателство. Още от 2003 г. съществува директива, според която енергийните горива, които не са производни на петрола, ще имат допълнителна ставка, ако достигнат 25% от общото потребление. В България то е не повече от 10%, а в целия ЕС нито една държава не е въвела подобен акциз. Това разкри пред „Торнадо” легендата на волейбола Любо Ганев.  След приключването на активната си кариера той влезе в бизнеса с алтернативното природно гориво и в момента държи 50% от метан станциите у нас. Според него една такава поправка в Закона за енергетиката ще срине продажбите, а такситата, които се движат основно на такова гориво, ще качат тарифите.

„Другият проблем е плащането на акциза, което трябва да стане между вносителя и производителя. В момента „Газпром” предоставя газа, а вносител е „Булгаргаз”. Като такъв той трябва да плати цялото количество и оттам вече да разпредели печалбата си. Цялата ситуация е абсурдна и по отношение на метан станциите. Няма как да се разбере кое гориво може да се използва за промишлено потребление, и кое – не, тъй като акцизът е само за автомобили и 10 стотинки отгоре за отопление в домашни условия”, обясни Ганев.

„По Закона за енергетиката битов потребител е само този, който е привързан към тръбата. В новите кооперации обаче цялата сграда има общ котел, т.е. върху газта там също ще има акциз и теорията, че този вид парно няма да поскъпне, е грешна. Ние самите си противоречим. Уж молим Путин да ни намали цената на газта, а в същото време я увеличаваме”, недоумява Ганев.
Сега ЕС подготвя нова директива, наречена 20:20:20, която ще направи метана основна част от движението на обществения транспорт. В нея е заложено 20% от градските рейсове да са на алтернативно гориво и от тях 10% се полагат на метана
„В Европа дават субсидии на хората, каращи на метан. Например, за да си сложиш такава уредба на стойност 2000 лева, държавата ти отпуска 1500 лв., само и само да минеш на алтернативно гориво. Нашето правителството се опитва да внуши, че Европейската комисия ни задължава, но аз съм готов да изляза на публичен дебат и да опровергая с доказателства тези нелепи твърдения”, категоричен е Ганев.

Според него сметките са тотално сбъркани. „Държавата декларира, че увеличението ще донесе суми от порядъка на 10 млн. лв. Елементарното изчисление обаче показва друго - станциите у нас продават 50 милиона килограма метан за една година.  Планираното повишение е 4 стотинки, следователно печалбата няма да надвиши 2 млн. лв. Държавата дори може да излезе на загуба от това”, смята Ганев. Повечето хора мислят, че метанът се използва само като автомобилно гориво. От 3 милиарда кубични метра, които България купува, едва 100 млн. са предназначени за колите,или 3,3 процента от общото потребление на природен газ у нас. Нека сложат акциз, когато общото потребление за автомобилите стане 25 %, защото тогава ще има 1 милиард кубична газ и 40 милиона лева печалба в държавата”, обясни Ганев.

Към момента в България се движат между 55 – 60 хиляди коли на метан. Вече самите световни марки автомобили и техните фирми започнаха фабрично да предлагат такова гориво. Преимуществото е, че не се заема място от багажника, защото самата уредба е вкарана до двигателя на возилото. Единствената негативна точка на метана е малкият пробег. Но с едно зареждане за 15 лева минаваш 300 километра. Спестяваш по 5-6 лева на 100 километра. У нас има добре разпределени 100 метан станции, допълни Ганев.

Животът на хибрида е само 3 години
- Как си обяснявате това, че всички горива в България са постоянно скъпи, независимо от колебанията на международните пазари?

- Навсякъде е скъпо. Това е борсова стока. Все едно да кажеш, че златото навън е една цена, а тук – наполовина. Няма такова нещо. Ние сме в Европа, границите са отворени. Въпросът е, че заплатата на българина е една четвърт от тази на германеца. Но петролът е един, не го интересува кой колко пари има.

- Как се формира цената на газта?

- Газта тръгва от Русия, където струва примерно начално 300 долара. Докато стигне до Украйна, е станала 315 долара с транзитните такси. Оттам минава през Румъния, която иска да качи още 5 долара. И тръбата пристига в България, която също повишава цената. След това по веригата – Сърбия и накрая Германия.

- Какви са възможностите за развитие на метана у нас?

- Природният газ е горивото на бъдещето. Простите факти го потвърждават. Досега известните залежи на петрол са близо 60% изчерпани, докато на метана – по-малко от 15%. Някои смятат, че хибридът също е колата на бъдещето. Но не забравяйте, че животът на подобна кола е три години, след които трябва да смениш акумулатора, а той струва колкото самия автомобил. Предстои и постепенно поскъпване на тока. Теорията за по-ниска мощност на метана също е овехтяла и невярна. Вече имаш пълен газов инжекцион, система, която пуска гориво на определени мили секунди, които са равномерни на тези, впръсквани чрез останалите горива. В днешно време хората не могат да различат кола, която се кара на метан, от тази, която се движи с дизел или бензин.

- Опасна ли е колата, карана с този вид гориво?

- Метанът е много по-безопасно гориво от другите алтернативни такива. Например от пропан-бутана е втечнен и по-тежък от въздуха. Ако има изтичане, то остава долу на земята. Съответно всички тези горива са по-лесно запалими. Метанът е два пъти по-лек и дори да има изтичане, той остава в газообразна форма. И изтичането отива най-отгоре, като не може да се създаде опасна концентрация. Затова в подземните гаражи пише: „Забранено за коли с пробан-бутан”, а не за такива на метан. Той е по-икономичен, по-безопасен, по-евтин.

Иван Атанасов
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама