НОВИНИ


Транспортна или политическа е стачката?

46 7607 24.11.2011
Транспортна или политическа е стачката?

Част от железничарите излязоха на протести. Поведоха ги синдикатите. Подкрепиха ги от "Кремиковци" и колеги от други отрасли. Засега плахо, но се заканват да стане масово. Искат се пари и спиране на съкращенията.


Не се предлагат обаче алтернативи. Няма отговор също, защо синдикатите са мълчали, когато предишното правителство е склучвало загробващи договори, които се плащат сега.

Политически анализатори направиха паралел между ситуацията днес и тази отпреди 100 години. Един от ръководителите на голямата Транспортната стачка преди век е бил комунистическият лидер Георги Димитров. Тогава тя преминала в обща политическа стачка. Днес почти, век по-късно, стачката на железничарите има уж само синдикални искания, но лозунгите се приближават до политическите и популистките.

Синдикатите заплашват тя да е безсрочна и да се прави всеки ден - от 8 до 16 часа. Не ги интересува мнението на пътниците.

Ако влакът е тръгнал преди този час, той ще стигне до следващата жп гара, където ще остава до 16 часа, а после ще продължава нататък по маршрута си. По някои от знаковите гари в България ще има и регионални протестни митинги.

 

Автобусните линии остават почти единствената алтернативата за придвижване на пътниците.

 

Frognews.bg напомня, че стачкатата беше обявена, след като ръководството на БДЖ заяви, че ще съкрати над 2 000 души от дружеството и ще спре 150 влака от движение като част от реформата в железниците. Вчера транспортният министър и синдикатите не се разбраха по темата.

 

На Централна гара в София въпреки всичко има пътници, които чакат въпреки предварително обявената стачка. Там е и синдикалният лидер на железниците от КНСБ Петър Бунев.

 

В България не за пръв път се провеждат протести на железничарите. Една от най-големите стачки в исторически план се провела през декември 1919 година, непоследствено след Първата световна война, когато народното недоволство било огромно. Това е известната Транспортна стачка, сред организаторите на която е и комунистическият лидер Георги Димитров. Същата година е знаменателна с още две събития - БРСДП (тесни социалисти) се преименува на БКП (тесни социалисти) и минава на Коминтерновски позиции. Транспортната стачка тогава става начало на всеобща политическа стачка (29 декември 1919 - 3 януари 1920).

 

Frognews.bg


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама