На шестия ден от стачката в железници стана ясно, че преговори между синдикатите и ръководството на БДЖ ще има. Срещата е насрочена за сряда в 14 ч., потвърдиха и двете страни.
Искаме подписване на Колективен трудов договор и изпълнение но стачното споразумение от март тази година, заяви Розен Зарков от КТ “Подкрепа”, цитиран от БНР.
Владимир Владимиров, шеф на директорския борд в БДЖ каза от своя страна, че може и да се постигне разбирателство със синдикатите, но ръководството няма да отстъпи от набелязаните мерки за икономии – съкращения, спиране на влакове и увеличение на цените на билетите.
Междувременно организаторите на протеста в БДЖ обвиниха за пореден път ръководството в локаут на стачката. Причината е заповед от понеделник, с която се спират 30 влака от 29 ноември до 10 декември.
Валентин Никифоров, вицепрезидент на КНСБ обясни, че това е локаут по смисъла на закона за уреждане на колективните трудови спорове. Според чл. 20 от този закон на работодателя му е забранено да преустановява дори част от дейността на предприятието с цел предотвратяване или спиране на стачка. Мениджърите не могат нито да преустановяват дейност, нито да съкращават работници при обявена и провеждаща се стачка, каза Никифоров.
Той заяви, че ще се сезират европейските институции и българския съд, защото според него това, което се извършва е безобразие.
Според ръководството на БДЖ обаче стачката е незаконна и затова не се съобразява с нея. В понеделник "БДЖ Товарни превози" внесе иск в съда срещу 10 свои служители, организирали стачката и поиска обявяване на протеста за незаконен. Синдикатите коментираха, че този ход е само заплаха.
Ако те мислеха, че стачката е незаконна, бъдете сигурни, че щяха да я внесат в съда, преди да започнем. Да бяха го внесли още на 7-ми, когато я обявихме, обясни Петър Бунев от КНСБ.
Днес 80% от железничарите, които са на смяна, стачкуват, съобщиха от обединения стачен комитет на КТ "Подкрепа" и КНСБ.
От общо 131 влака по разписание в цялата страна към 10.30 часа, които е трябвало да тръгнат или са били в движение от преди началото на стачката, са спрели 96, 8 влака са отменени, а за 19 влака, които са били в движение преди началото на стачката, до този момент не са стигнали до крайната си точка, като няма сведение на коя гара са спрели.