На 19 декември, освен колективния трудов договор в "БДЖ- Пътнически превози" подписахме протокол ръководството на компанията да оттегли съдебните искове. Това съобщи председателят на Съюза на транспортните служители в България към КНСБ Екатерина Йорданова.
Ръководството на “БДЖ- Пътнически превози" ЕООД е поело и ангажимент да не се преследват работници и служители, участвали в стачката. За това споразумение гарант е министърът на транспорта Ивайло Московски.
Стачката ни даде резултати, които нашите членове смятат за задоволителни. Всички хора, които представляваме си дават сметка в каква ситуация се намира компанията. Това, което е важно е, че стачката доведе до връщането на масата на преговорите и вече имаме разписан ангажимент до 1 юни да изработим заедно нова бонусна система, която да стимулира по-добрите индивидуални резултати, коментира още Екатерина Йорданова пред БГНЕС.
От синдиката оценяват сключените КТД в "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ- Товарни превози" като плод на взаимен компромис и очакват добронамереност от страна на работодателите за тяхното изпълнение. С КТД в "БДЖ-Товарни превози" се запазват на сегашното равнище минималните и основните базови заплати. Работещите в това дружество ще ползват 20 работни дни платен годишен отпуск, като някои от тях ще могат да ползват съобразно съществуващата нормативна уредба допълнително още от 5 до 10 дни. Те ще получават ваучери за храна в размер до необлагаемия минимум и по 250 лева, ако ползват повече от половината си платен годишен отпуск в почивните станции на БДЖ.
Там работодателят има задължение да обсъжда със синдикатите оптималното равнище на заетост на персонала, да съдейства за социалната адаптация на подлежащите на съкращение и е длъжен да кани синдикатите да участват в обсъжданията на всички вътрешни нормативни актове, а синдикатите се задължават да подкрепят действията на работодателя, насочени към по-нататъшното развитие на дружеството.
И в двете дружества в БДЖ са договорени конкретните проценти и суми, които ще се плащат за професионален опит и стаж, за нощен труд, за положен извънреден труд, за ръководство на бригада, обучение на стажанти, за пропътувани километри и за по-висока лична квалификация. Заетите в "БДЖ- Товарни превози" и в "БДЖ-Пътнически превози" ще получават по-високи равнища на обезщетения от предвиденото в закона при пенсиониране, прекратяване на трудовите правоотношения поради болест и при уволнение по чл. 328, ал. 1 от Кодекса на труда.
И в двата договора са залегнали условията за изплащане на възнагражденията на работниците и служителите при недостиг на средства в БДЖ дружествата. В "Товарни превози" ще се изплаща по 60 % от работната заплата, а в "Пътнически превози" по 65 %, като този режим не може да продължи повече от три месеца.
Надяваме се в НКЖИ да постигнем в една по-спокойна обстановка подписването на колективния трудов договор, но ако това не се случи, стачните действия могат да бъдат подновени. Към момента действат клаузите на стачното споразумение от 10 март, което гарантира запазване на доходите в дружеството, обясни председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. От КНСБ в момента събират информация за стачкувалите през ноември железничари и вероятно след като получат всички данни, ще ги подпомогнат финансово.