Българите купуват по-често списания, отколкото книги; те предпочитат да се информират повече от телевизия, радио и интернет, отколкото от хартиени носители. Това показва представително проучване на издателство „Рийдърс Дайджест".
Изследването е проведено в края на 2007 г. и в него са взели участие 1000 души на възраст над 15 години.
Анкетираните определят за тематично най-интересни книгите, посветени на здравословния начин на живот (24%), на история (23%), на енциклопедии (23%) и книги с разнообразни кулинарни рецепти (22%). Най-малък е интересът към литературата с религиозна тематика (около 6%).
По-възрастните хора се интересуват от информация за поддържане на добро здраве, докато младежите насочват вниманието си най-вече към компютърна литература.
Проучването показва още, че най-активните читатели в страната са на възраст от 30 до 49 години, докато по-младите и най-възрастните предпочитат друг тип забавления.
Оказва се също, че жените (48%) купуват книги по-често от мъжете (40%). Хората, живеещи в средни по големина градове (50-100 хил. души), се интересуват от повече сфери, имат по-разностранни интереси и купуват книги по-често, отколкото живеещите в градове с население над 100 000 души.
Изследването разкрива още, че четенето на списания и гледането на телевизия са предпочитан начин за запълване на свободното време. Най-активни в покупката на списания са по-младите хора (предимно момичетата), както и читателите на средна възраст, а над 60% от респондентите над 50 г. са заявили, че изобщо не купуват списания. Сред предпочитаните издания на жените са предназначените за тях списания, следвани от изданията за здравословен живот и кулинария, докато мъжете определят като интересни отнасящите се за автомобилите и технологиите.
Хората с по-ниски доходи се интересуват от списания с рецепти и здравословен живот, докато по-заможните предпочитат теми като автомобили, пътувания, музика и филми.
Близо 80% от населението отделя за телевизия поне 2-3 часа дневно, като хората над 60 години са най-активните зрители, сочат резултатите от анкетата. Радиото обаче не се радва на такава популярност сред участниците в проучването. Едва 25% от тях казват, че слушат радио поне 2 часа на ден, като хората на средна възраст са най-лоялната аудитория.
Повече от половината запитани твърдят, че изобщо не използват интернет. Едва 9% от анкетираните прекарват в мрежата над 4 часа дневно, като използват предимствата й основно за имейл кореспонденция. Интернет потребителите все още пазаруват рядко онлайн и основните стоки, които поръчват, са техника и книги.
Frognews.bg