Образователното министерство е готово с проектозакона за предучилищно и училищно образование. Той бе представен от просветния министър Сергей Игнатов в присъствието на учители и директори на училища, участвали в неговото изработване.
Министър Игнатов подчерта, че този проект е един ангажимент, поет преди три години и сега поема по пътя на съгласувателната процедура, за да тръгне към Министерски съвет, а от там към парламента.
Този проект е изключително добър, защото българското училище ще стане по-гъвкаво и по-автономно. Ще засилим и гражданския контрол, заяви министърът и добави, че българските деца ще получат възможност за по-голямо индивидуално развитие.
В новия закон е описана новата образователна структура.
Предучилищното образование е за децата от 3 до 7 години включително. Четиригодишните деца задължително ще посещават детска градина от 2016 - 2017 година.
Дава се право на децата на две годишна възраст да ходят на детска градина поясни, заместничката на Игнатов - Милен Дамянова.
Тя представи основните нови моменти и по отношение на училищното образование Децата ще влизат в първи клас на 7 години или от 6, но по решение на родителите. Началото на учебната година остава на 15 септември.
Запазва се и досегашното разграничаване на отделните училища - на държавни, общински и частни.
В зависимост от степента на образование освен начални и основни училища и гимназии се предвижда създаването на обединени училища от първи до 10 клас.
Основното образование е от I до VII клас, с начален етап от 1 до 4 включително и прогимназиален етап от 5 до 7 включително.
Според етапа или степента на образованието училищата са начални (I-IV клас); основни ( I -VII клас); гимназии (VII-XII клас); обединени ( I-X Клас) и средни ( I-XII клас).
Според съдържанието на подготовката на гимназиите са профилирани и професионални.
Едни от новите моменти в този законопроект е поставянето на образованието от гледна точка на развитието на компетентност с цел повишаване грамотността и пригодността към пазара на труда; предефиниране на видовете училищна подготовка; автономия на училищата при разработване на учебни програми; неформално обучение и информално обучение.
Въвежда се и нов подход за оценка на учениците - качествени оценки за учениците от първи до трети клас; без повтаряне на класа до 4 клас; оценка на индивидуалните постижения на всеки ученик.
Специалистите от образователното министерство са допуснали и условно преминаване, но само за ученици от 5 клас да продължат в 6-и, ако имат оценка слаб 2 по един предмет. Необходимо условие е по всички останали предмети да имат минимум 4. Според Дамянова това ще окаже влияние върху мотивацията на учениците.
Основен нов момент в закона е, че ще може да се одобряват неограничен брой учебници и учителите ще имат право на избор.