България няма да получи нито цент от европейските фондове за ремонт на общински пътища и републикански втори и трети клас след 2014 г. Причината е, че пътните ремонти не влизат в стратегията за развитие на Европа до 2020 г.
Това съобщи министърът по регионално развитие Лиляна Павлова пред парламентарната комисия по еврофондовете. Тя обра овациите на депутатите от всички политически сили заради ясните и точни отговори и липсата на шикалкаване и измъкване.
Спирането на европарите за най-неподдържаните пътища у нас, от които над 60% са разбити, ще изисква значителен финансов ресурс от държавния бюджет. Това са над 100 млн. лв. допълнително за пътната агенция за ремонти. Страната ни получи 750 млн. лв. от европейския фонд за регионално развитие през този програмен период 2007 – 2013 г.
Първите изцяло усвоени средства по всички оперативни програми пък бяха именно за ремонт на общинските пътища – около 250 млн. лв. Кметовете дори настояваха за отпускане на допълнителни средства, защото редица общински проекти не получиха финансиране поради изчерпване на бюджета на схемата.
Останалите 500 млн. лв. отидоха за ремонт на републиканските пътища. Заради ниските цени постигнати на търговете по време на първите две фази, спестените пари отидоха за още два проекта. Единият от тях е разширението на околовръстното шосе на София до жк.”Младост 4”, който предстои да бъде открит през лятото.
Пари за пътища няма да има и от новия фонд “Свързана Европа”, на който възлагахме големи надежди. По него ще се финансират само железопътни, енергийни и информационни магистрали, уточни министър Павлова.
Така единственият източник на европейски средства, но за нови магистрали и пътища, ще бъде оперативна програма “Транспорт”, като най-вероятно средствата няма да бъдат много повече от сегашните един милиард евро.