НОВИНИ


Борисов: Построеното, когато Вежди е бил трудовак, не е мръднало

65 7588 01.06.2012
Борисов: Построеното, когато Вежди е бил трудовак, не е мръднало
Б. Борисов

Останалото обаче било компрометирано. Ако след два-три месеца не съумеем да съберем тези, пари считайте, че ще ви взема от всичките по малко, за да ги компенсираме до 86 милиона. Най-малко ще вземем от културата, предупреждава премиерът.



Съоръженията по пътищата ни не са пипани от 1973 и 1980 година, откакто са направени. Навремето са строили, когато Вежди още е бил трудовак, то не е мръднало. Построеното от Вежди не е мръднало, но за останалото виждате, че се компрометира много, казва дословно по време на правителственото заседание от 30 май 2012 г., премиерът Бойко Борисов при обсъждането на проекта на Постановление за изменение на Постановление №86 на Министерския съвет от 2012 г. за предоставяне на допълнителни бюджетни кредити по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2012 г.

Ето и най-важната част от това обсъждане:

Лиляна Павлова: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, с предложеното изменение на Постановление №86 на Министерския съвет всъщност предоставените през месец април допълнителни бюджетни кредити по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които бяха за довършването на големи пътни участъци, които не влизат в наличния бюджет на пътната агенция като АМ „Марица“, Южната дъга, както и много други обекти, нефинансирани по друг начин, освен с проекта на Постановление на Министерския съвет – Ришки проход, пътят Силистра – Шумен, както и много други, беше одобрено и реализацията на голяма част от тези проекти започна. Предвид обстановката в последно време от гледна точка на земетресения, от гледна точка на природни бедствия, дъждове и наводнения, както и инспекциите, които направихме на основните съоръжения по републиканската пътна инфраструктура, на територията на цялата републиканска пътна мрежа имаме над 3000 съоръжения тип мостове и виадукти по основните направления. Няколко от тях, особено по направленията на АМ „Хемус“ и АМ „Тракия“ в старите, съществуващите участъци на тези магистрали, са в изключително лошо състояние и за тези виадукти са необходими спешни и неотложни ремонтно-възстановителни дейности, като част от тях са аварийни, тъй като експлоатационното състояние на тези съоръжения е много лошо. Тези съоръжения са проектирани и изградени през 70-те и 80-те години на миналия век, а през последните 30 години почти е нямало инвестиции в тяхната поддръжка и ремонт. Тяхното експлоатационно състояние не отговаря на изискванията за сеизмична устойчивост в условията, в които се намираме в момента на повишена сеизмична активност. От друга страна, с дъждовете и наводненията, които образуват и свлачищни процеси, има огромен риск при неизвършване на тези неотложни аварийно-ремонтни работи част от тези съоръжения да бъдат повредени, така както се случи малката беля, бих казала, с моста на река Струма в района на Петрич. Ако едно съоръжение от типа на виадукта при „Бебреш“, който е един от най-големите виадукти, да кажем, ако на АМ „Хемус“, недай си Боже, нещо да се случи с него, тази пътна артерия, тази автомагистрала ще откъсне от света големи части от територията на страната и много трудно ще бъде пренасочено движението по обходни маршрути и ще струва милиони левове и много години ще са необходими този пътен участък да бъде възстановен. Аналогичен е и случаят с магистрала „Тракия“, където някои от вас вече може би видяха и експлоатационното състояние на тези съоръжения. Именно затова с това постановление предлагаме част от проектите, които се финансират за рехабилитация или ново строителство на пътни участъци, да бъдат временно замразени, а средствата да бъдат пренасочени приоритетно за част от мостовите.

 

Бойко Борисов: С две думи да ви кажа за какво става въпрос. Приехме постановление за 86 милиона лева, като дадохме допълнителен списък за регионите за много възлови места, където трябваше да се ремонтират. За съжаление, състоянието на мостовете е такова, че са действително много рискови и опасни и както виждате земетресенията не затихват, особено в Италия, виждате, че се вземат непрекъснато жертви и населението е доста наплашено, както и ние самите. Затова именно отиваме и в парламента днес, утре ще се вземе и като решение. Това което ми е уговорката с Дянков – вземаме 43 милиона лева от тези 86 милиона и искаме по чл. 90 веднага, за това ще помоля депутати от парламента от другите партии да дойдат и да се направи договаряне, за да може незабавно, а не след три-четири месеца да отидем и да ги направим, а незабавно, още през другата седмица да започнем възстановяването на тези критични мостове. С останалите пари министър Павлова да продължи да си прави процедурите и това, за което сме се разбрали, а пък дай, Боже, след два-три месеца приходите да продължат да са такива, ще ги компенсираме с ново постановление.

 

Лиляна Павлова: Ако ми позволите само да уточня, всъщност най-неотложно критични са 11 съоръжения, но три от тях, трите виадукта – два на АМ „Тракия“ и един на АМ „Хемус“, са в изключително лошо състояние. Само за тези три виадукта всъщност ни трябват тези 43 милиона. Затова именно за тях по чл. 90 на Закона за обществените поръчки ще направим процедура без обявление, по договаряне и ще поканим всички фирми, които биха могли да се включат, и ще проведем веднага преговори с тях, за да може за тези три специално виадукта работите да започнат почти веднага.

 

Бойко Борисов: Общо са ни нужни 200 милиона за опасните мостове.

 

Лиляна Павлова: Паралелно с това ще провеждаме процедури и за останалите, за които днес не осигуряваме средства, но ще проведем процедури и за останалите.

 

Бойко Борисов: Не са пипани от 1973 и 1980 година, откакто са направени...Снощи до късно се съвещавахме със Симеон Дянков, с Владислав Горанов, с Лили Павлова и това можахме да измислим веднага. Ако след два-три месеца не съумеем да съберем тези, пари считайте, че ще ви взема от всичките по малко, за да ги компенсираме до 86 милиона. Най-малко ще вземем от културата.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама