МИСТЕРИИ


Мерилин Монро - името на мечтата

8 15957 06.08.2012
Мерилин Монро - името на мечтата
Мерилин Монро

"...Понякога се натъжавам, защото бих желала да срещна някого, който да ме приеме такава, каквато съм. Приятно е да караш хората да бленуват, но ти се иска да те приемат заради самата теб."


Истинското й име е Норма Джийн, родена на 1 юни 1926 г. в Лос Анджелис. В хаотичния, смутен и объркан живот на Монро се откриват раните от детството: лишена от баща, а майка й я изоставя в сиропиталище, където израства. На шестнадесет години се омъжва, за да се спаси от тъжния си живот. "Семейството" й се състои от луди, ловци на щастие (майката, дядото и бабата за определени периоди са били в психиатрични заведения) и бягащи от задълженията си съпрузи.

Наследствена лудост, безпризорно детство, сексуално насилие, мъчителна дългогодишна психотерапия, предателството на единствения мъж, когото някога е обичала, и бездънна, безгранична самота – това разкрива тайният архив на Мерилин Монро, една от легендите на XX век.
След 5 август 1962 г., когато Мерилин е открита мъртва в дома си в Брентуд, Калифорния, личният й архив – дневници, многобройни писма до различните психоаналитици, които се ровичкат в душата й през годините, бележки, стихотворения – остава в ръцете на Лий Страсбърг, неин ментор, учител, гуру, а може би и палач. Страсбърг е основател на легендарното Актърс Студио, дарило на света актьори като Марлон Брандо, Джеймс Дийн, Ал Пачино и десетки други великани. Мерилин отива при него, когато е вече звезда и иска да надскочи образа на глуповата блондинка, с който всички я свързват.

Тялото е създадено, за да се показва, а не да е покрито с дрехи!, казва Монро

 

Дебютът й в киното е във филма "Писта хей!" (1948 г.), последван от други малки роли, докато не печели признание с изпълнението си в "Асфалтова джунгла" (1950 г.) и "Всичко за Ева" (1950).

Първите два филма, които трябва да изградят идола на Мерилин Монро, са "Ниагара" и "Господата предпочитат блондинки" - актрисата със завладяващо остроумие и чар изиграва ролята на малката глупачка: "Аз съм такава, каквато си ме представяте вие", казва тя с намигване, "защото ако съм само такава, мога да се преборя с живота". През 1953 г. в Уилшър тиътър е премиерата на комедията "Как да се ожениш за милионер". Според Монро това е най-хубавият ден в живота й, но това е и денят на ръкополагане на един нов символ.

Филмите, които снима през периода 1953-1962 г. са само единадесет, но те утвърждават нейната неповторимост.

 

Със своята жизненост, освободена от всички задръжки на времето, Монро разкъсва клишето на ролята, рамките на епохата и на екрана. Централна тема в Холивуд на 50-те години е противоречието между чувственост и морал и то е олицитворено в образа на Мерилин Монро. Вероятно Холивуд за последен път влага цялата си мощ и пищност за изграждането на мита-образ. Притегателната сила на Мерилин Монро идва от едва забележимото леко несъвпадение на наложения модел с реалната личност. Тя винаги е мечтала да бъде не звезда, а "голяма истинска актриса".

 

Жадна за признание на актьорските си способности, тя учи актьорско майсторство в Ню Йорк под ръководството на Лий Страсбърг: "След Артър Милър, Ли Страсбърг е вероятно този, който най-много промени живота ми. Но хората предпочитат да виждат в мен фриволна старлетка, секси и глупава". Завръща се пред камерата, за да играе в по-сериозни филми, въпреки че филмовата индустрия определя желанието й да изпълнява драматични роли като нарушение на правилата. Следват: "Автобусна спирка" (1956 г.), "Принцът и гърлата" (1957 г.) с Лорънс Оливие, "Някои го предпочитат горещо" (1959 г.) и "Непригодните"(1961 г.), чийто сценарий Артър Милър пише специално за нея.

Интимният живот на Монро е широко известен на публиката. За девет месеца през 1954 г. е омъжена за бейзболната звезда Джо Ди Маджо. През периода 1956 - 61 г. неин съпруг е носителят на Пулицър, драматургът Артър Милър. Скандалът винаги я съпътства. Нейната ранна смърт от свръхдоза приспивателни предизвиква шок в целия свят. Съществуват странни обстоятелства и факти, които придават тайнственост на смъртта й;, но в крайна сметка митът си остава непоклатим. Мерилин остава блондинката в бяла рокля, онази която винаги ще съблазнява и ще продължава да се движи пред камерата, шепнейки "пу пу пиду" на живота и смъртта.

Митът Монро нахлува и в изобразителното изкуство. С четка я пресъздават художниците Салвадор Дали, Вилем де Коонинг и Робърт Раушенбърг. През 1962 г., вероятно в резултат на знаменателна грешка, Уорхол превръща една доста обикновена нейна снимка в символ на масовата култура. Превръща образа и в идол, обгръщайки баналната снимка на актрисата с изкуствена, стерилна усмивка със златен варак, който придава на иконите свръхестествено въздействие. Две години след смъртта й Ричард Хамилтън създава "монтажа" - "Моята Мерилин".

Истинската същност на Мерилин Монро разкрива интервюто й пред сп. "Лайф" - два дни преди смъртта - думи на една звезда на ръба на нервна криза, зад които прозира болка и отчаяние, търсене на спокойствието като спасителен изход, и стотиците снимки на Милтън Грейн - "официални" или предназначени за "тесен кръг". Образът на Мерилин е абсолютно чист - без ореол и без отблясъци.

 

 

ПОСЛЕДНИТЕ ЧАСОВЕ НА ЛЕГЕНДАТА

 

5 август 1962 г. 00.30 ч. Асистентката се буди и забелязва светлина под вратата на стаята на Мерилин. Чука, отговор няма. Ключът не е в ключалката. Обажда се на д-р Грийнсън, който идва веднага. От прозореца вижда актрисата, просната в леглото неподвижна. Чупи стъклото и влиза. Намира я мъртва. 

Легендата отлетя...

 

03.40 ч. Официален час за смъртта на Мерилин според смъртния акт.
04.25 ч. Опити за реанимация и очакване да се получи разрешение от филмовата компания Fox да бъде огласена смъртта.
04.45 ч. Влиза сержант Кмеманс, който е бил дежурен, и записва какво е видял в стаята. Казва, че не е открил барбитурати и че по трупа са се появили смъртни петна.
От 5.00 до 7.00 ч. Местната полиция си води бележки и прави снимки
07.00 Съдията разрешава трупът да бъде изнесен.
10.00 ч.
Начало на аутопсията.

 

 

МИСЛИ НА АКТРИСАТА

 

- Диамантите са най-добрите приятели на едно момиче.

 

- Ние всички сме родени сексуални същества, слава Богу… Но е жалко, че много хора презират и смазват тази природна дарба…

 

- Добра съм, но не съм ангел. Прегрешавам, но не съм дявол. Аз съм просто едно малко момиче, което се опитва да намери някой да я обича.

 

- Снимала съм се за календари, но това не значи, че съм навсякъде на време!

 

- Тук се плащат хиляди за целувка и 50 цента за душата ти. Знам го, защото често се отказвам от хилядите, за да запазя това, което струва 50 цента!

 

- Тялото е създадено, за да се показва, а не да е покрито с дрехи!

 

- Не искам да печеля пари, искам само да съм прекрасна!

 

- Нямам нищо против да се шегувам, но не искам да изглеждам като шега в oчите на хората!

 

- Обичам да правя неща, които няма да минат, без да са цензурирани…

 

- Искам да остарея, без да правя корекции по лицето – искам да бъда лоялна докрай!

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама