Най-сетне. Паметникът пред НДК ще освободи мястото, което заемаше от годни, плашейки столичани и гости на София. Казват, че като видял снимка на монумента „1300 години България” Ридли Скот се въодушевил, че може да снима в грандинката продължение на своя филм на ужасите „Пришелецът”...
Тази седмица най-сетне започва свалянето на отдавна недолюбвания от повечето българи паметник "13 века България" в градината пред Националния дворец на културата.
Главният архитект на София Петър Диков обеща пред журналисти, че ще бъдат свалени металната конструкция, оградата и седем бетонни панела. Демонтирането на спорната скулптура, издигнато някога за честването на 1300-годишнината от основаването на българската държава, щяло да струва към 80 хил. лв.
"В договора с фирмата, която ще демонтира конструкцията, е заложено, че металът, който бъде свален, ще бъде предаден за вторични суровини. Средствата от това ще влязат в общинската хазна", съобщи Диков.
По предварителни данни се очаква да бъде демонтирана над 1000 тона метална конструкция.
Дали паметникът пред НДК ще остане, това ще решава обществото, обяви преди месец за пореден път кметът на София Йорданка Фандъкова. За нея най-важното в момента е той да е безопасен.
Операцията върви паралелно с големия ремонт в порутения и опасен подлез пред НДК, от който ще се влиза в новата станция на метрото.
Столичната община е подготвила и проект за цялостен ремонт на градинката пред НДК. Освен нови настилки се предвижда изграждане на поливна система, алпинеуми и детски кътове.
Главно с европейски пари от програмата "Регионално развитие" ще бъде извършена реконструкцията на бул. "Витоша" от ул. "Неофит Рилски" до ул. "Алабин". Ремонтите трябва да започнат идната пролет.
А първата част от обновяването на бул. "Витоша" - от бул. "Патриарх Евтимий" до "Н. Рилски" - ще е готова до края на този месец.
Споровете около паметника, символ на социалистическата грандомания, продължават от години. Авторът, скулпторът Валентин Старчев се опитваше да защитава своето творение и никога не призна, че е възможно пхроектът му да не се е получил.
Говори се, че Тодор Живков навремето също не харесвал творението. Примирил се с него, защото идеята била на дъщеря му Людмила Живкова
Проф. Валентин Старчев: Тодор Живков не го харесваше...
В. „Новинар”, 2004 г.
- Както сте били тачен по онова време, така Тодор Живков си тръгнал при откриването на паметника ви пред НДК - вярно ли е, че после го заобикалял, не искал да минава оттам?
- Вярно е. Паметникът до последния момент се правеше, остана малко недовършен и той се ядоса. И Милко Балев беше на същата вълна. Това създаде общо мнение, че паметникът не е хубав. Но не искам да... имам лош спомен.
- Говори се, че всички са чакали да чуят мнението на Тодор Живков, преди да кажат своето за каквото и да било...
- Да, имаше такова нещо.
- А иначе отношенията ви с него какви бяха?
- Лични срещи не съм имал никога. Имах проблеми, когато излязоха едни тезиси по повод Русенския комитет за гласност. Тогава се критикуваше Светлин Русев. Аз бях в ръководството на СБХ и искаха да бъдем срещу Светлин. Не бях съгласен и съм го казвал. Но лично не съм контактувал с Тодор Живков.
- А с Людмила Живкова?
- С нея - да. Тя имаше по-друго присъствие. Беше начетена, имаше отношение към културата. Тя одобри паметника през НДК след вътрешен конкурс.
Шестокрилен петохуйник
Ако заглавието ви се струва вулгарно, по-добре не четете надолу.
Шестокрилен петохуйник. Така (софиянци) наричаме паметника „13 века България“ в парка пред НДК. Викаме му така още отпреди да започне да се разпада. И както можете да се досетите, причината не е в художествените му качества… Хм, всъщност точно в художествените му качества е. Шестокрилният петохуйник (или просто Петохуйника на галено) е едно огромно недоразумение в пряк и преносен смисъл. Наречете ме идиот, но някак си съм дълбоко убеден, че смисълът на паметниците е да ни изпълват с гордост и признателност. А онова чудо ме изпълва само със странна смесица от срам, болка, присмех и недоумение. Но всъщност тази статия не е за паметника – той е само нагледен пример за това, което искам да кажа.
Ако хората наричат творбите ти шестокрилни петохуйници, не можеш да твърдиш, че те не разбират от изкуство.
Чувал съм дискусии за Петохуйника. Те звучат приблизително така:
ПРОТИВНИК: Тоя паметник е скапан. Много е грозен.
ЗАЩИТНИК: Ти си пълен лаик! Това е изкуство! Този паметник има цел и съдържа важни послания.
Обърнете внимание на две неща. Първо, защитникът не отрича, че паметникът е грозен. Второ, защитникът страда от дълбоката заблуда, че само професионалисти имат право да дават оценка на изкуството.
Откъс от коментар
Мирон Крумов
sblusuk.com