30-сантиметрова бабуна на магистрала "Хемус" осакатила двама души, пътуващи с мотор, държавата ще бъде санкционирана за това над 61 000 лв.
Инцидентът станал 2 август 2009 г. Тогава Бени Малджиев, 37 г. и Геновева Андонова, 27 г. минали през участък на 27-мия километър на магистрала "Хемус" с наслоен асфалт с височина 30 см и ширина 80 см. Счупил се шарнир на задното окачване на колелото на мотора „Хонда”, гумата задрала в седалката и мотоциклетът станал неуправляем. След 130 м моторът се преобърнал на земята със скорост около 100 км/ч.
Геновева получила фрактура на черепа и контузия на мозъка,
счупила ключица, контузила шията си. Възстановяването й продължило 8 месеца, като през това време била в болнични.
Бени си счупил кости на лявата предмишница и на лявата ръка. Получил и остра форма на диабет вследствие на стреса.
След като се възстановили двамата решили да съдят стопанина на пътя и отговорният за поддръжката на трасето. Това са "Автомагистрали" ЕАД, подизпълнител на Агенция "Пътна инфраструктура"(АПИ), която отговаря за републиканските пътища. От дружеството признават, че фугите на аутобана са в аварийно положение и могат да предизвикат инцидент.
Експертиза установява, че неравността на пътя представлява термофуга, която била дефектна, защото по принцип като елемент от пътя не би трябвало да причини произшествие, съобщава „24 часа”.
"Сигурно е било възможно неравността да се заобиколи, но шофьорът има право да предполага, че се движи по нормално поддържан път, независимо от общоизвестните факти за състоянието на пътната мрежа. Ако пътният участък не е затворен, т.е. по него може да се минава, той или е изряден, или проблемните места са означени съобразно изискванията на закона", преценяват съдиите.
През февруари т.г. съдът уважава исковете на Геновева и Бени, като им изплаща съответно 45 000 лв. и 16 000 лв. за неимуществени вреди. За имуществени разходи им се плащат общо още около 1200 лв. Процесът продължава 2 г. на първа инстанция. АПИ вече е обжалвала решението и делото е насрочено в Софийския апелативен съд за декември.
"На тези хора това им е работата - да правиш път и да го поддържаш, а не да отбиваш номера. С това, че не си вършат работата, те спестяват милиони. Това, че ще платят няколко хиляди обезщетение, не е никакъв проблем за тях", коментира пострадалата Геновева. "Изобщо не си спомнях инцидента. Имала съм късмет, че не съм останала на място. Била съм си глътнала езика и добре че първата кола зад нас е спряла и в нея е имало лекар", разказа тя. Геновева загубила и работата си заради произшествието: "Тя беше свързана с шофиране, със срещи с хора. Веднаха след като се върнах от болнични, ме уволниха, защото с травмите не можех да си изпълнявам задълженията".
"Всяка година минаваме по няколко пъти оттам и бабуната винаги си стои - веднъж е по-голяма, друг път е по-малка. Ако погледнете, и останалите термофуги изглеждат по същия начин", заяви Геновева. Единствено след произшествието ограничили скоростта в участъка от 90 на 70 км/ч.
От Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи (БАЗК) твърдят, че на мястото били поставени и предупредителни табели за неравности по пътя. Термофугата се поставяла на мостове, за да компенсира евентуално свиване или разширение на асфалта заради температурата. "Тези сглобки обаче трябва да са максимално изгладени, за да не създават предпоставки за сътресения в автомобилите. Явно обаче от преминаването на тежкотоварните автомобили асфалтът там се е събрал и е станал точно като бабуна", коментира Златина Стоянова от БАЗК.
"Това е изключителен случай - хората да търсят отговорност от собственика на пътя. Много малко са тези, които се разправят заради спукана гума, изкривена джанта. Не е разпространена практиката да се обръщат към съда, защото много се бавят делата. Когато има сериозни последици, тогава някои от хората се решават. Друга причина са парите, защото водачът първо трябва да поправи автомобила си, после да плати на адвокат, както и 4% държавна такса върху исканата сума и да чака обезщетение", казват от асоциацията.