Турция се е отказала от тристранния проект за пътя Русе – Свиленград. Това призна днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Работата по проекта най-вероятно ще продължи на двустранна основа - между България и Катар.
„Колегите от Турция се оттеглят, защото на този етап не намират достатъчно интерес за тях, за да се включат в този процес”, допълни Павлова, цитирана от БТВ.
Министърът уточни, че отказът на Турция не е официален, а е в рамките на работните срещи и това не променя отношението на катарската страна по проекта.
В края на септември се очаква да бъдат обявени предварителните прединвестиционни проучвания по проекта, както и да бъде готов меморандум по него. „Ако всичко е наред и го подпишем през октомври, би могла да се направи и регистрацията на компанията”, допълни тя.
През май трите страни се разбраха, че са готови да създадат проектна компания за изграждането на пътя Свиленград - Русе. Той не е включен в европейските транспортни коридори и България не може да получи европейско финансиране за него. Затова, ако бъде построен от консорциум, преминаването по него ще се заплаща с тол-такси.
България, Турция и Катар избираха между нови три варианта за трасето на скоростния път, съобщи регионалният министър след среща с делегации на двете държави в края на юни. Един от тях бе предложен от турската страна и включваше изграждането на нов граничен пункт. Втората опция пък бе за път Русе – Малко Търново, който ще свързва Варна и Бургас, а третата - пътят да минава през прохода "Шипка".
По думите на премиера Бойко Борисов от едно от министерските заседания изграждането на новия 4-лентов път ще превърне Русе във втора столица на България, а всеки тир ще носи приходи от 600 лева. За сметка на строежа на магистралата, България се отказва да гради газова връзка с Турция.