Достоен символ на "Европа в акция", каза европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, щом стъпи на Дунав мост 2.
"Горд съм, че Европейския кохезионен фонд допринесе за построяването на този забележителен мост и се радвам този прогрес от юли месец, когато го посетих за последен път", заяви той.
Еврокомисарят Йоханес Хаан беше първият, който стъпи на новия Дунав мост 2. Хаан бе на еднодневна официална визита у нас. Двамата с премиера Бойко Борисов инспектираха строежа на съоръжението.
Последният сегмент на Дунав мост 2 бе поставен миналата седмица и цялата конструкция от българския до румънския бряг вече е свързана.
Хаан успя да разгледа моста и от въздуха, тъй като пътува с хеликоптер заедно с премиера. Борисов и неговият румънски колега Виктор Понта пък преминаха заедно по моста, като се срещнаха точно по средата. До няколко седмици ще бъде създадена и смесената компания, която ще управлява моста, коментира Понта.
Дунав мост 2 е финансиран със 106 млн. евро от европейските фондове, съобщиха от пресцентъра на Европейската комисия. По думите на транспортния министър Ивайло Московски, в рамките на 12–15 години Дунав мост 2 ще се изплати.
Над 100 000 превозни средства ще минават годишно през него. Финансовият меморандум за Дунав мост 2 е на стройност 225 млн. лв., но той е оскъпен с около 26 млн. лв.
Съоръжението ще влезе в експлоатация догодина. На 85% са готови предпазните ограждения за корабите. „Има довършителни дейности за около месец. После трябва да се узакони. Оптимистичният вариант за функциониране е началото на 2013 г.", коментира транспортният министър. В момента тече процедура по уеднаквяване на таксите за преминаване. Част от приходите ще отидат за погасяване на заема към Европейската централна банка.
По-рано през деня Бойко Борисов и Йоханес Хаан инспектираха строежа на пътния възел Яна, който свързва магистрала „Хемус" с "Околовръстното шосе" в столицата.
„Думите отлитат, построеното остава”, обяви премиерът Бойко Борисов и обеща, че напролет връзката на магистралата ще бъде асфалтирана.
„България може да бъде използвана за пример за това как се изпълняват инфраструктурни обекти, как се строят магистрали и се въвеждат в експлоатация”, направи комплимент гостът Хаан.
България не е само пример за усвояване на всички европейски фондове. България няма нито една спряна програма, нито замразена. Европейската Сметна палата е потвърдила своето позитивно становище за системите за управление и контрол при кохезионни фондове, които са изградени в България.
Така нареченото ниво на грешка, заради което на много страни им са замразени и спрени програмите, в България е под необходимите 2 %, добави еврокомисарят.