Администрацията в България на всички нива е недостъпна и надменна, заяви във Варна националният омбудсман Константин Пенчев.
"На по-ниско ниво, където администрацията е достъпна, хората се гледат като някакви досадни просители, които само искат нещо. И ние, чиновниците, едва ли не им хвърляме по нещо и трябва да са ни благодарни за това. Това е абсолютно погрешно, защото администрацията е създадена да помага на хората, а не обратното", коментира Пенчев, цитиран от Дарик.
Проблемът може да се реши постепенно, с натиска на гражданите, смята общественият защитник. „Хората трябва да знаят, че те са господарите, те ни дават заплатата и мандата. Рано или късно трябва да се научим да уважаваме хората, защото работим за тях", отбеляза омбудсманът.
Най-често обаче гражданите се оплаквали от монополистите. Това, според обществения защитник, е нормално, тъй като става въпрос за битови проблеми, с които всеки от нас се сблъсква всеки ден.
„Проблемът на монополистите е, че няма яснота в това какво консумираме и какво плащаме. Когато няма яснота, всеки си мисли, че му надписват сметката, дори и да не е така", смята той.
Напоследък са зачестили жалбите срещу мобилните оператори заради сделките от разстояние, при които предимно пенсионери биват подвеждани да подписват нови абонаментни планове. „Подобни търговски практики са неморални. С помощта на дребния шрифт да се трупат печалби за сметка на пенсионери е неморално", посочи Константин Пенчев.
Много са и жалбите срещу съдилищата. Там омбудсманът обаче не можел да се намеси заради независимостта на съдебната власт. Референдумът за изграждането на втората българска атомна централа също не бил в правомощията на омбудсмана.
„За АЕЦ „Белене" и глобалните въпроси нека мислят политиците", заяви още Пенчев.
Писмените жалби на всички, които не успяха да говорят лично с омбудсмана, по време на приемната му във Варна, ще бъдат приети от експерти на институцията, като отговорите ще бъдат изпратени на подателите по пощата.
Всеки може да сезира омбудсмана на България, като изпрати жалбата си на пощенски адрес: 1202 София, ул. „Джордж Вашингтон" № 22, или по електронен път на: priemna@ombudsman.bg.
Гражданите могат също така да попълнят формуляра за подаване на жалба онлайн в страницата на омбудсмана в интернет www.ombudsman.bg, както и да се обадят между 9.00 и 17.30 ч. на телефона на омбудсмана за приемане на жалби – 02/8106955.