Близо 400 млн. лева е засмукал от български и чужди банки скандалният олигарх Иво Прокопиев, разкрива разследване на „Телеграф”. Само на родни финансови институции забегналият в Сингапур измамник дължи 175,3 млн. лева, а на чужди близо 223 млн. лева.
В порочната си схема той е ужилил пет български банки и четири лизингови компании, на които вероятно не връща нито лев от взетите милиони кредити. А само на един голям чуждестранен трезор дължи 66 млн. евро. Не е ясно дали е върнал и цент на тази западна банка. Прокопиев прилапва парите по изпитана схема. Първо купува апетитно държавно предприятие или се докопва до изгодна концесия. После ги залага срещу заем в банка. Накрая докарва фирмите до фалит или ги „продава“ на офшорки. И разбира се, спира да си плаща повечето кредити.
Резонен е въпросът до каква степен търговските му дружества длъжници успяват да обслужват кредитите при тази голяма задлъжнялост, тъй като 76% от заемите на олигарха, взети от наши банки, могат да бъдат описани като лоши. Някои от тях са в графата загуба, други са необслужвани, а трети са поставени под наблюдение заради просрочия.
Само един роден трезор гори с 40 млн. лева необслужвани заеми. 23,3 млн. лв. от тях са взети от скандалното предприятие „Каолин”, други 15,7 млн. са били отпуснати на фирмата за производство на соларни панели в Силистра „Соларпро”. През юни т.г. олигархът обяви, че я закрива и започва масови съкращения. Третият длъжник от групата „Алфа финанс” е „Лендмарк България Билдинг”, който виси на същата банка с близо 1 млн. лева.
Финансовият Остап Бендер дължи на втори трезор 60 млн. лв., като тази внушителна сума е поставена под наблюдение. Парите са взети от перлата на фалиращата империя на Прокопиев „Алфа финанс холдинг”.
С други 13 млн. лв. Прокопиев е успял да завлече и трета българска банка. Този кредит също е под наблюдение и е получен от „Лендмарк холдинг”, която обслужва интересите на олигарха в сектора на недвижимите имоти.
Към групата на завлечените от Иво Прокопиев финансови институции се нарежда и четвърта родна банка. На нея пък строителната компания, контролирана от скандалния бизнесмен „Софстрой”, дължи 10,1 млн. лв. И този кредит е поставен под наблюдение. На петия завлечен трезор олигархът дължи близо 2 млн. лева, като този заем е записан в графата загуба.
Емблематичен пример за схемата „Прокопиев” е получаването на най-големия от забатачените от олигарха кредити. Той е даден на „Алфа финанс холдинг” срещу залог на свързаната с Прокопиев компания „Дунавски индустриален парк”. Сумата на заема е над 60 млн. И той, както повечето кредити, е необслужван.
Въпросният кредит е теглен за изграждане на ро-ро терминал, който струва едва 10 млн. лева. Според финансови анализатори само от тази операция олигархът прибира в джоба си 50 млн. лева. И няма нищо чудно, че той се покри в Сингапур, където си живее царски с парите от завлечените кредити.
Прокопиев едва ли щеше да успее да се докопа до такава внушителна сума от 60 млн. лева, ако за „Дунавски индустриален парк” не му беше харизана от бившия транспортен министър Петър Мутафчиев 35-годишна концесия на фериботния терминал в Силистра. 51% от собствеността в парка е на „Алфа финанс холдинг”, а останалите са на „Лесилхарт”, 70 на сто от която отново е собственост на холдинга.
Договорът беше подписан през февруари 2006 г., а терминалът открит с фанфари в края на 2007 г. Показно беше направен първият рейс между Силистра и Калъраш, а хората на Прокопиев представиха бизнес програмата му на скъпарско парти. След това по линията тръгнаха два ферибота български и румънски. Договорът предвиждаше да се плаща концесионна такса с фиксирана част от едва 40 хил. евро на година. За сравнение през 2006 г. толкова пари излизаше годишният наем на 500 квадрата в София.
Само две години по-късно всички надежди терминалът да раздвижи икономиката в региона рухнаха. Прокопиев отказа да подпише договор с новия концесионер от румънска страна и корабите спряха. С тях спря и плащането на концесионните такси и местните данъци. Държавата вече развали концесията на олигарха и така срути схемата му за лично облагодетелстване. Лошото в случая обаче е, че терминалът е построен с няколко десетки милиона европейски средства и Брюксел е сезиран, че той не работи. Това може да доведе до глоба за България, която заради скандалния бизнесмен ще тежи върху обикновените данъкоплатци, разкрива вестникът.