Подобряване на дейността и предоставяне на по-качествени услуги за гражданите се очаква да бъдат постигнати в резултат на изпълнението на препоръките по проект „Провеждане на оптимизация на държавни институции“, който приключва през месец декември 2012 г.
По проекта са анализирани подробно всички нормативни актове, които регламентират дейността на НОИ и НЗОК и са разгледани най-добрите европейски модели. Сред основните препоръки на консултантите е увеличаване на контролните правомощия на Националната здравноосигурителна каса, включително за контрол върху медицинските услуги, които се заплащат от бюджета на НЗОК.
Направено е предложение за оптимизиране на броя на работещите в общата администрация на районните здравноосигурителни каси. Идеята е 28-те структури да бъдат разтоварени от поддържащи функции, които да бъдат концентрирани в 6 районни центъра. Така в РЗОК ще се освободи ресурс за експерти, а това ще подобри обслужването на гражданите. Подобно преструктуриране бе извършено в НАП, в следствие на което агенцията работи значително по-ефективно.
След направения преглед на натовареността на звената в НОИ се отправя препоръка за намаляване на различията в натовареността на териториалните му поделения. Консултантите смятат, че и по отношение структурата на НОИ трябва да се предприемат мерки за създаване на 6 регионални центъра, в които да се концентрират управленски функции и да се изпълняват основните дейности на общата администрация.
Предлага се също срокът на Националния рамков договор да бъде увеличен от една на три години, което ще гарантира реализирането на основните медицински дейности и ще спести разходи и административните дейности по ежегодното му договаряне.
Проектът предвижда намаляване на административната тежест за гражданите, като институциите увеличат обмена на служебна информация помежду си. Така ще бъде прекратена практиката да бъдат изисквани повторно документи, които вече са предоставени пред различните органи на администрацията. Отправени са и препоръки за електронизиране на редица процеси, сред които предоставяне на достъп на двете институции до съществуващи регистри, създаване на електронен болничен лист и електронно осигурително досие на гражданите.
Проектът „Провеждане на оптимизация на държавни институции“ се реализира с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет“, съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Бенефициент е Администрацията на Министерския съвет.
Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма “Административен капацитет”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.”