"БДЖ-Пътнически превози" може да остане без най-новите си влакове - мотрисите "Сименс".
Чуждестранни брокерски компании и жп превозвачи постоянно правят запитвания за закупуване на влаковете, съобщава "Стандарт".
Неотдавна заявка за 3 електрически мотриси "Сименс" е била изпратена от германската компания Rail-assets от гр. Аугсбург, твърдят жп експерти. По-рано запитване за закупуване на всичките 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро" е дошло от частната регионална унгарско-австрийска жп компания GySEV/ROeEE. Поне още две други фирми също са изпратили запитвания.
Засиленият чуждестранен интерес към мотрисите "Сименс" на БДЖ се дължи на факта, че компанията не покрива по-голямата част от главницата по заема за закупуването им към германската държавна банка KfW. Общият дълг към KfW към края на 2012 г. е около 230 млн. лева, 25% от който е просрочен. БДЖ всеки месец плаща около 1,8 млн. лв. главница и 1,2 млн. лв. лихви към KfW, но това е недостатъчно.
"Дългът към "Сименс" виси като воденичен камък в отношенията ни с Германия", заяви преди няколко месеца премиерът Бойко Борисов. За да бъдат продадени влаковете обаче, е необходимо решение на министрите на икономиката и на финансите на Федерална република Германия, обясниха запознати. Такова още не е взето, тъй като германците изчакват, спазвайки обещанието си, да приключи процедурата за приватизация на "БДЖ-Товарни превози".
Причината е, че се очаква всички приходи от раздържавяването да отидат за покриване на задълженията към германския кредитор KfW. 25 дизелови и 25 електрически мотриси "Сименс Дезиро" бяха купени с договори от 2005 и 2007 г. с кредит от KfW.