Асоциация „Прозрачност без граници”е осъществила мониторинг върху прозрачността при финансирането на предизборните кампании на кандидат-президентските двойки през 2006 г. В процеса на наблюдение е установено, че са извършвани дарения от свързани лица и са получавани дарения с вносни бележки. Щабовете на претендентите за държавен глава са приемали дарения от здравно-осигурителни фондове
Няма открити нарушения на българското законодателство относно финансирането на политическата дейност и провеждането на предизборни кампании. Налице са обаче редица индикатори за извършено заобикаляне на съществуващите законови разпоредби или възползване от пропуските и несъвършенствата в законодателството. Това са двата основни извода, направени от Асоциация „Прозрачност без граници”, след задълбочен мониторинг върху прозрачността при финансирането на предизборните кампании на кандидат-президентските двойки през 2006 г.
В процеса на наблюдение от асоциацията са установили, че са извършвани дарения от свързани лица и са получавани дарения с вносни бележки. Щабовете на претендентите за държавен глава са приемали дарения от здравно-осигурителни фондове и болнични заведения, както и от юридически лица с нестопанска цел. Това де факто не е нарушение на закона, но във всички случаи не е етично. Както е некоректно едно и също физическо лице да да дарява средства чрез различни фирми. В случая се използват „вратички” в нормативната уредба. Изводите, които могат да се направят са, че въведените ограничения за финансиране от едно юридическо лице не изпълняват заложената цел. Липсва и ефективен механизъм за ограничаване на финансирането от „приятелски кръгове”. Затова в обществото се е наложило убеждението, че политиците са зависими от тези, които финансират кампаниите им. Което означава, че не е постигнат и очакваният ефект за ограничаване на злоупотребата с власт, търговията с влияние и конфликта на интереси.
Прави впечатление, че кампанията на Георги Първанов и Ангел Марин е финансирана от даренията на почти равен брой физически и юридически лица. Почти 90% от средствата за Неделчо Беронов и Юлияна Николова са дошли от фирми, останалите са от граждани. Кампаниите на двойките Петър Берон-Стела Банкова и Волен Сидеров-Павел Шопов са финансирани почти изцяло със средства на партиите и коалициите, които са ги издигнали. До известна степен това важи и за тандема Георги Марков-Мария Иванова. Останалите пари са събирани от индивидуални дарители и фирми, използвани са и собствени средства на кандидатите. Според декларациите на Григор Велев и Йордан Мутафчиев пред Сметната палата те са получили пари за кампанията си изключително само от физически лица.
Най-големи разходи претендентите за държавен глава са направили за политическа реклама, участия в предавания по електронни медии, дискусии. Те са близо 90% от всички средства на двойките Велев-Мутафчиев и Марков-Иванова, за тандема Беронов-Николова процентът е малко над 80. 50 на сто от парите на Първанов и на Берон са отишли за политическа реклама, най-пестелив в това отношение е бил Сидеров – 30%. Като средна стойност, 66% от финансите за кандидат-президентската кампания са налети във външна реклама. Следващото по големина разходно перо е за пропагандни и агитационни материали – плакати, листовки, брошури и др. Буди изумление, че не са отчетени почти никакви харчове за митинги, концерти, събрания, транспорт, комуникации, социологически изследвания и експертни услуги. (Сидеров прави известно изключение – за транспорт са отишли около 30% от средствата.) Изводът, който се налага е, че този вид разходи или са силно занижени, или са неотчетени. Вижда се също, че ефектът от външната реклама не е право пропорционален на хвърлените пари и постигнатия резултат.
От 7-те кандидат-президентски двойки само 3 са изразили готовност да бъдат включени в граждански мониторинг, от тях 2 са се съгласили да участват в него, а накрая само една реално допуснала последващ преглед на финансова документация.
Основните препоръки, които прави Асоциация „Прозрачност без граници” са три: Първо, да се въведе общ стандарт за финансиране на политическата дейност: уеднаквяване на режимите за финансиране на политически партии и предизборни кампании (особено в частта за ограниченията). Второ, да се подобрят механизмите за ограничаване на търговията с влияние, злоупотребата с власт и конфликта на интереси. Трето, да се развият механизмите за ефективен контрол и да се въведат санкции за партиите и кандидатите, които не са спазили закона.