Фирмите събирачи на дългове рекетират и притискат длъжниците, без да спазват добрите търговски практики и без да имат право на това.
Това каза омбусманът Константин Пенчев пред bTV. "Все повече фирми пращат длъжниците си на колекторски фирми, които използват методи на ръба на закона, понякога дори мутренски. Често дължимите суми са оспорвани от дадения човек, но въпреки това тормозът от страна на събирачите на дългове продължава.” 109 са били жалбите към тези фирми през изминалата година, за което е сезиран и министъра на вътрешните работи и Главният прокурор.
“Тези фирми не са съдебен изпълнител. Те нямат власт. Не сме задължени да разговаряме с тях. Трябва да уведомяваме МВР и прокуратурата”, посъветва гражданите Пенчев гражданите, в случай че бъдат притиснати от събирачи на дългове. Той изреди много начини на заплахи и притискане по телефона, чрез роднини и съседи.
“Дошло е време да има поправки в Закона за защита на потребителите. Да има ясни отговорности и санкции за тези фирми.” Това според него е начинът да се води борба с бума на лошите практики и мутренските методи при събиране на дългове.
"Фирмите трябва да се държат като фирми, а не да тормозят и заплашват хората. Ако не могат да си приберат дължимото, трябва да отнесат въпроса в съда", каза още омбудсманът. Той се обяви за законодателни промени,с които дейността на колекторските фирми да бъде ясна.
Проблемът с неясни сметки има и при електроразпределителните, и при топлофикационните, и при водоснабдителните дружества. Този месец имам два пъти повече жалби от същия месец миналата година от клиенти на "Топлофикация". Хората не разбират за какво плащат, добави Пенчев.