Продължават да изникват очебийни сходства на иначе новото туристическо лого на България. Този път приликата, за която сигнализираха интернет потребителите, е с киргизстанското туристическо лого. Емблемата на азиатската държава е представена месеци преди българската. Малшанс, в противен случай ние щяхме да сме в позиция да обвиняваме в плагиатство.
Друг интересен факт е, че разликата в цената за изработката им е космическа. Логото на Киргизстан е изработено от 19-годишния дизайнер Талгат Нурдинов след обявен конкурс от министерството на културата. Сумата, която Нурдиров получава, в левове възлиза на около 1100. Нашето Министерство на икономиката, енергетиката и туризма плати за българското 1,65 милиона лева.
Освен това и посланието на родното - „Открий и сподели” прилича на киргизстанското - „So much to discover” („Толкова много за откриване”).
Логото на България е оригинална разработка на екипа, създал бранд стратегията на България като туристическа дестинация. Това заяви в писмо до медиите заместник-директорът на "Пъблисис кансълтантс" Ралица Жикова.
Българското лого е изградено на основата на слънчев символ, който се появява в центъра на всеки от 12-те визуални знака, които съществуват в обща система. Логата са създадени на основата на цвете, с център слънцето, и взаимстват формата на ритуален български хляб, съпътстващ всеки важен аспект от живота на българите, пояснява Жикова. Тя обяснява, че стратегията за бранд България е следствие на проведени 9 проучвания в 11 пазара сред повече от 8 000 души, както и след анализ на 17 налични проучвания.
Тук трябва да се отбележи, че българското туристическо лого бе прието с огромна доза ирония, министърът на културата Рашидов го коментира като „примитивен, шарен кич”.
В писмото на Жикова се посочват и няколко съществени различия между двата графични знака, предава bTV. Сред тях е това, че елементите в българското лого са динамични, докато това на Киргизстан е статично изображение на природни дадености.
Логото на бранд България е изработено с ясна структура, в която различни истории се разказват около един общ център (стилизирано слънце). То не е вписано в кръг, а в определена форма с ясна матрица, напомняща формата на ритуален хляб и цвете, се посочва още в писмото. В него се уточнява и че стилизациите на двете изображения са коренно различни. "Българското лого е с плавни и спокойни форми, докато в цитирания вариант присъстват елементи, очевидно присъщи на тяхната местна традиция".
Логото на Киргизстан не е базирано на национална стратегия за туризма и национална брандингова стратегия, нито има развита бранд архитектура с под-брандове, посочва Жикова.
Справка в историята на създаването на логото на Киргизстан обаче показва, че то също е част от бранд стратегия. Инициатор за създаването на туристическия бранд на страната са USAID и Международният делови съвет по развитието на туризма в Киргизстан.