БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Селският туризъм привлича с гостоприемство и битова атмосфера

0 6488 12.04.2007
Селският туризъм привлича с гостоприемство и битова атмосфера

Като цяло този вид туризъм придобива все по- голяма популярност не само сред българите, но и сред чуждите туристи. Увлечени от интензивния градски живот, все повече хора се стремят в малкото време, което имат за почивка да намерят тихи местенца за техния отдих.


Преди няколко дни дойдоха първите немски туристи да се насладят на селския туризъм в страната ни. Туристите бяха отседнали в курорта "Слънчев ден" край Варна. Те облякоха български национални носии и участваха в народни обичаи. Германците посетиха дома на леля Радка и бай Георги от село Солник. Любезните домакини нагостиха гостите с домашно приготвени гозби и ги почерпиха с ракийка и винце собствено производство. Немците се потопиха в атмосферата на старата българска къща, участваха в народните обичай, които им представиха домакините и пробваха да предат и тъкат ръчно.
Като цяло този вид туризъм придобива все по- голяма популярност не само сред българите, но и сред чуждите туристи. Увлечени от интензивния градски живот, все повече хора се стремят в малкото време, което имат за почивка да намерят тихи местенца за техния отдих. Такава почивка могат да предложат множеството китни български селца. Днес повече от 50 села и 30 манастира предлагат настанителна база за туристите.
Макар и все по намаляващия им брой поради миграцията на населението в големите градове, има места, в които този бизнес се развива и дава препитание на много от местните жители. В тях могат да се видят спретнати семейни къщички и евтини хотели, в които и до днес гостоприемните домакини са запазили автентичния български бит и култура. Разходките сред красивата природа на България и вечерите прекарани в прятната компания на домакините откъсват от забързаното градско ежедневие. Природата, местните фолклор, обичаи и занаяти, традиционната кухня и известното българско гостоприемство привличат много българи и чужденци. Екологично чистите продукти произвеждани на село се дегустират от посетителите. Престоят и почивката в тези китни места дават възможност да се усети автентичният български бит. Това са достатъчни причини да се опита и този вариант на алтернативен туризъм.
На село туристът може да се включи в селскостопански дейности. Дава се възможност на гостът да види и да опита как се дои мляко, как се прави сирене, кашкавал и дори традиционната българска баница с домашни кори. Ръчното косене, производството, квасенето на кисело мляко, приготвянето на сладка и конфитюри. Правят се преходи с коне и каруци, участва се в занаятчийски дейности като дървообработване, резбарство, текстил, керамика, тъкачество, ковачество и др. Туристите изработват със собствените си ръце платна, глинени съдове или други предмет, При желание туристът може да се включи в кулинарни курсове или дегустации на вино, да изучава българския фолклор, да наблюдава местните семейни или религиозни празници. Повечето стопани на село отглеждат разнообразни зеленчуци, овощни дръвчета, десертни и винени сортове грозде и много домашни животни и птици. Произвеждат различни вина, ракии, месни деликатеси и разбира се, прочутото домашно българско кисело мляко. Туристите се впечатляват от традициите в селскостопанското производство.
Освен тове се правят туристически маршрути и колоездене, посещаване на местните забележителности.
   
снимка Вяра Йовева
Настаняването обикновено е в собствената къща на домакините. В зависимост от предпочиатнията им, гостите могат се хранят на трапеза заедно със стопаните. Поднасят се традиционни местни ястия и натурални храни и напитки. Има възможност туристите да се хранят със специални битови посуда, в калени гюведжета и др.
Започнал като дейност със социални измерения в своята родина Франция, в момента селският теризмъте най-предпочитаният начин за почивка за около 90% от французите, докато в други страни чуждестранните клиенти превъзхождат многократно домашния пазар. Различна е картината в България, където все още развитието му е по-скоро частично и с регионален привкус, а интерес проявяват предимно българите. Опитът на малкото, за съжаление, туроператори, които предлагат този специализиран продукт показва, че той е новият хит на пазара. Трудноизмерими остават важни показатели като брой легла и приходи, тъй като голяма част от доставчиците на тези услуги все още не са лицензирани, а и официална статистика в тази посока не се води.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама