Руснаците са хвърлили око на българските имоти и по-точно на нашите курорти. Клиенти от Русия и бившите съветски републики отчасти компенсират отлива на купувачи от Великобритания, които допринесоха за формирането и бума на този пазар преди 4-5 г.
Това коментираха участниците в дискусията за пазара на ваканционни имоти по време на конференцията BalRec, предаде Investor.bg.
По думите на Джоузеф Халбер, управляващ директор на ACR Hotel Experts, значителна предпоставка за успеха при привличане на руски купувачи са езиковото сходство и историческата връзка между страните, които ги карат да се чувстват комфортно в страната ни, каза Халбер.
Строителните предприемачи трябва да опознаят и да отговорят на специфичните изисквания на руските клиенти, смята той.
От своя страна Димитър Савов, изпълнителен директор на инвестиционния фонд Bulgarian Land Development (BLD), възрази срещу тенденцията на брокери и предприемачи да акцентират върху руските купувачи като доминиращ играч на пазара на ваканционни имоти и изтъкна необходимостта от диверсификация на клиентите, към които те се насочват.
„България винаги е обичала да залита от една крайност в друга и сега от 95% англичани и ирландци иска да залитне към 95% руснаци", коментира Савов.
Присъствието на руснаците не е нещо ново и в миналото е имало много руски туристи по Черноморието, добави Савов.
По думите на Савов се увеличава броят на румънските туристи, които започват и да купуват имоти. Той каза, че в последните месеци BLD е сключил 15 сделки с румънски купувачи и този пазар също не бива да се подценява.
„България трябва да се насочи към пазарите, които са близки по манталитет с българите," съветва Савов, визирайки поляци и чехи.
Савов, който наскоро се е завърнал от изложение за имоти в Дубай, каза , че българските имоти привличат интереса и на купувачите в този регион, но първо има някои особености, с които инвеститорите асоциират пазара в България, от които тя трябва да се отърси.
Той добави, че България трябва да се фокусира върху качествени продукти на пазара и че трябва да се разграничи от имижда на евтина дестинация като единствена причина за привличане на инвеститори и купувачи. Той смята, че в този смисъл може да се каже, че цените на имотите в бъдеще ще растат, но главно заради по-качествения продукт и добавената стойност.
По думите на Савов в момента на пазара протича процес на преразпределение, в който много от малките играчи ще се загубят и ще останат големите и тези, които предлагат качествени услуги.
В първия етап от развитието на пазара много британци купуваха "на доверие" и много от тях оставаха излъгани от някои малки предприемачи, коментира той.
Халбер също потвърди, че страната ни трябва да започне да се фокусира върху по-платежноспособни клиенти.
"От бедните клиенти не може да забогатеете дори и при по-голям обем (на продажби)", каза той. Според него евтината стратегия е краткосрочна, защото цените на труда и крайните продукти, с които в момента страната ни е конкурентоспособна, бързо се покачват.
"Винаги ще има по-евтини държави като Молдова", каза той.
Той каза, че има три основни фактори, на които чуждестранните купувачи на имот обръщат внимание на всеки пазар: нещо, което нямат в родната си страна (като слънчевия климат за британците), дестинацията да е в близост до страната им (България е на 3 часа от Западна Европа със самолет, но също и до други дестинации в източна Европа) и конкретно за локацията, на която купуват - тя трябва да има директен достъп до летище.
За да се осигури дългосрочното и устойчиво развитие на сегмента на ваканционни имоти обаче, е нужно и да се вземат мерки за развитието на туризма, казаха участниците в дискусията. В това отношение, за неговото развитие е необходима целенасочена държавна политика, а в момента дори нямаме Министерство на туризма, каза Савов.
По мнението на Халбер България трябва да се възползва от това, което е уникално за страната и от хилядолетната история и историческото и културно наследство на народите, живели по нашите земи. Той смята, че е необходимо да се оформят туристически центрове в районите, където има тракийско и друго наследство и това да се използва за промотиране на тези дестинации по начина, по който това е направено в Гърция.
Той добави също, че Пловдив може да се оформи като много атрактивна дестинация (за туризъм, но и за бизнес като цяло) ако градът изгради модерно летище и привлече някоя от евтините авиолинии.
"С всеки ден, с който това решение се отлага, градът губи много пари", каза той. Frognews.bg
снимки Вяра Йовева