БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Валентин Йосифов: Очаквам ръст на немския пазар тази година

0 8332 21.04.2008
Валентин Йосифов: Очаквам ръст на немския пазар тази година

"В момента за нас като туроператор е най-трудно да сключим договор с тризвезден хотел. В България всички строят само четиризвездни хотели и тук-там някой петзвезден. 75% от тях са всъщност тризвездни с по-големи стаи, смята управителят на ТУИ-България Йосифов.


Валентин Йосифов е управител на ТУИ-България и представител на международния турепоратор за страната, както и заместник-председател на Съюза на инвеститорите в туризма. Създадена през 1995 година под името Травъл Партнър България, днес ТУИ България обслужва повече от 320 000 туристи годишно. ТУИ България е сред основните агенции за концерна TUI AG. На 03.09.2007 год. на Лондонската фондова борса се появи новият туристически концерн TUI Travel PLC, резултат от сливането на подразделението за туризъм на TUI AG, Германия, с First Choice Holidays PLC, Англия. В момента TUI Travel PLC е водещ международен туристически концерн с дейност в над 180 страни по целия свят, с над 30 млн. клиенти в над 20 емитивни пазара, с повече от 200 марки и над 48 000 служители в целия свят.


josifov1.jpgГ-н Йосифов, като представител на една от най-големите туроператорски фирми в света, как ще коментирате отношенията туроператори - хотелиери в България?
Категорично мога да заявя, че има изградени отношения и те определено са положителни. По-рано ситуацията беше такава, че първите инвеститори в туризма получиха значителни изгодни кредити от туроператорите. С малки изключения, всички значими фигури в хотелския бизнес са почнали от момент, в който големите туроператори са им помогнали и финансово.
Какво мислите за идеята хотелите да определят минимални цени, под които да не може да пада цената на туроператорите?
Не мога да намеря достатъчно силна дума, която да изрази отношението ми към тази глупост. Тази теза се лансира от някои хора, които постоянно твърдят по медиите в България, че продаваме на безценица нашата туристическа база.Няма нищо по-непродаваемо на този свят от едно хотелско легло, останало за една нощ празно. Ние живеем в условията на изключително реална пазарна икономика. Затова моят въпрос към тях е: щом продаваме толкова евтино, защо на Калотина няма опашка от туристи? Защо над летище Варна не кръжат самолети с хора, които желаят да заемат тези толкова евтини легла? Отговорът е, че всичко е въпрос на търсене и на предлагане. В момента предлагането в България насища търсенето на такова ценово ниво, което може да бъде достигнато при изградения от България имидж. Всичко друго са мечтания на хора, които твърде дълго са живели в реалния социализъм.
Към какъв имидж трябва да се стреми България? Като че ли засега тя е позната като "бедната страна"...
Това също е спекулация. Преди няколко години мой добър приятел туроператор от Европа ми каза нещо, което смятам за вярно. Има държави с добър туристически имидж C например Испания, Франция. Има държави, които нямат особено добър туристически имидж.Например някои от нашите съседни страни. Има и трети вид държави, към които спада и България, които нямат никакъв имидж. Имиджът може да бъде създаден по два начина. Единият е да го получиш заради своята уникалност., такива бяха например Малдивските острови в началото. Но България не спада към тази категория. Другият начин е целенасочената работа на правителството и на държавата за създаването на даден имидж. Добър пример за това е Унгария. Дори Румъния, въпреки че има отрицателни резултати, има много повече имиджмейкинг от България.
Какви са прогнозите ви за сезон Лято`2008?
От немският пазар бихме могли да очакваме положителен ръст в сравнение с миналото лято в рамките на 2-3 процента. Факт е, че немският пазар нито драматично спада, нито драматично расте. Британският пазар, поне във фирмите на ТУИ, се развива на нивото от миналата година с тенденция също леко да го надмине, докато на скандинавския пазар има спад.
Каква е причината за това?
Причините са комплексни, но основната за мен е една C че скандинавският пазар е много емоционален и чувствителен и не се води от чисто икономически и професионални интереси. Някои събития от миналата година му повлияха много зле. Става въпрос за двата смъртни случая със скандинавци на Черноморието. Имаше и изнасилвания, чийто брой не беше установен. Проблемът е народопсихологичен, а скандинавците са простодушни хора и пресата в техните страни злоупотреби с информацията, търсейки сензацията. Освен това се получи противоречие, тъй като някои скандинавски туроператори налагат България като дестинация за т.нар. "алкохолен туризъм". Докато нашият партньор ТУИ Нордик например се стреми да я представи като семейна дестинация. Сами виждате, че това е невъзможно да бъде едновременно вярно.

valio_yossifov.jpg
Какво е процентното съотношение на нациите, които посещават България, ползвайки услугите на ТУИ?
Германците, които идват с ТУИ, представляват около 33%, около 25% са скандинавци, около 20% са британци, 5% са белгийци, 3% холандци. Останалите 14% са от почти всички значими европейски емитентни пазари. .
Според Вас хотелските категории у нас отговарят ли на истинското ниво на обектите?
Не, хотелите не отговарят на категориите си. В момента за нас като туроператор е най-трудно да сключим договор с тризвезден хотел. В България всички строят само четиризвездни хотели и тук-там някой петзвезден. 75% от четиризвездните хотели са всъщност тризвездни хотели с по-големи стаи. Мебелите, покривките и пердетата обаче не правят хотела. Най-важното за нивото на един хотел е обслужването. Звездите са много условни.
Получавате ли оплаквания от туристи заради лошата инфраструктура и строежите по Черноморието? кой би следвало да поеме разходите за подобни обезщетения?
За туроператора такъв въпрос не съществува. Компенсацията може да се изплати само от този, на когото туроператорът плаща. Това е хотелиерът. Колкото и несправедливо да изглежда, един завършен хотел трябва да плаща обезщетения заради строящия се денонощно в съседство нов хотел. Клиентът може да предяви своите претенции само към туроператора, а туроператорът не може да се обърне нито към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, нито към съответната община, а единствено към хотела, на когото е платил. Туроператорът просто се явява посредник при доставката на хотелската услуга.
Напоследък се говори за отлив в пакетните пътувания. Усещате ли такава тенденция?
В световен мащаб определено има такава тенденция. Отливът в паушалните пътувания е съвсем логичен във века на Интернет и на нискотарифните авиокомпании. Въпреки всичко пакетните пътувания не трябва да бъдат отричани. В момента в Германия има интересна тенденция на повишение в броя на пакетните пътувания в сравнение с миналата година, макар и само с 2-3 %. Може би това е временно, но все пак си е факт.
Как туроператорите могат да отговорят на това предизвикателство? Само по един начин C като се хванат на общото хоро и спазват стъпката. С други думи, трябва да се нагодят към пазарните условия при наличието на нискотарифни авиокомпании и към конкретните предпочитания на клиентите.
Frognews.bg

izgrev_97.jpg снимка Вяра Йовева

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама