Социологията се разболя от една болест, която медиите и обществото виждат като манипулация. Но най-често болестта, от която страдат данните, не е манипулация, а „евтинджос", обяви социологът Андрей Райчев на пресконференция заедно с колегите си Кольо Колев и Цветозар Томов.
Те отново заявиха, че ще бойкотират до край социоложката от МДМБ Мира Радева, заради данните на нейно проучване, които сочат, че преднината на ГЕРБ пред БСП е 14%.
Според Райчев влошаването на качеството на данните бил начин на съществуване за някои агенции, за изкарване на пари, като лъжат клиентите си.
„Самият въпрос лъжат ли социолозите съдържа скрита предпоставка лъжат ли в името на политическа каузи. За мен това не е така - категоричен бе Райчев. - На 23-ата година от свободата в тази страна всяко куче може да направи социологическо изследване. Няма нищо по-лесно от това в наше време, стига да имаш пари. Тънкостите на професията е как разбираш получените цифри, какви въпроси задаваш, какви капани си заложил. Майсторлъкът на социолога не е толкова в събирането на данни, а в тълкуването и умението да види числата".
„При сериозните агенции проблемът е в „евтинджоса", който се отразява на предизборните прогнози - смята социологът. - Например ГЕРБ не са разположени равно в различните етажи на обществото, достатъчно е да заобиколиш селата, което става по естествен път в едно телефонно изследване, за да получиш изкривени данни".
„На въпроса лъжат ли социолозите отговорът е като при всяка друга професия - едни лъжат, та се късат, други се опитват да бъдат почтени - заяви социологът Кольо Колев. - Дълбокото ми убеждение е, че както лозунгът, че са маскари всички политици не е верен, така и не е верен по отношение на всички социолози". По думите на Колев нямало никакво съмнение, че електоралните проучвания влияят, иначе нямало социолозите да бъдат ухажвани в предизборните периоди, нямало да им се предлагат сериозни пари, за да накланят везните.
„Става въпрос за между 6% и 10% конформистки настроени избиратели, които ще гласуват не за когото искат, а който ще победи - поясни тезата си социологът. - Така че ако се създаде впечатление, че някой ще победи, то нароченият победител обикновено привлича тези гласове."