НАРОДЕН ГЛАС


Одисея с телефони

9 10057 20.04.2013
Одисея с телефони

Получаваме писма и мнения на наши читатели, които засягат услугите и взаимоотношенията им с мобилните оператори в България. Фрог нюз не е и няма как да бъде арбитър в подобни задочни спорове.


Но проблеми има със сигурност. Даваме територия на някои читателски предложения, както и на операторите. Всяка гледна точка е важна, а дискусиите често водят до положителни идеи и промени, които правят диалога взаимно полезен.

Днес публикуваме мнението на Емил Тепавичаров. Просто го публикуваме, а не заставаме зад него. Това е негова гледна точка. Със сигурност има и други. Готови сме да публикуваме всеки отговор на операторите, ако решат да го направят.

 

Ето и писмото:

 

До

АСЕН ВАСИЛЕВ

МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА,

ЕНЕРГЕТИКАТА И ТУРИЗМА

 

 

Уважаеми господин министър,

Уважаеми колеги от МИЕТ,

 

Предлагам на Вашето внимание този драстичен случай, тъй като той съвсем не е единичен или рядко срещано явление, а масова практика на българския „пазар” на мобилните оператори, от който потърпевши вече са  милиони българи, ежедневно ставащи жертви на подобни измами. В приложената жалба може да се запознаете подробно с циничната измама, на която става жертва моята 80-годишна майка, вече четири месеца в условията на продължавано престъпление от страна на компаниите „Хенди-България” и „Мобилтел”.

На 27 декември 2012 г. тя влиза в кварталния магазин на Хенди на бул. Гоце Делчев блок 22, защото вижда надпис, че там може да си плати сметката за тока. Двама приказливи младежи веднага я питат на какъв домашен телефон е, и след като разбират, че е на БТК с месечен абонамент 11,90 лв., веднага я излъгват, че може да й предложат да говори по-евтино с предложен от тях план на Мобилтел с месечна такса от 4,90 лв. Предлагат й  и други услуги в пакета, макар че тя веднага им казва, че няма мобилен телефон и не иска мобилни телефонни услуги. Подробностите са описани в жалбата, но тя остава заблудена от тях, че домашния й телефон, на който абонат съм аз, служебно ще бъде прехвърлен от БТК (Виваком) към Мобилтел и таксата й ще бъде намалена със 7 лв. на месец, а всъщност премълчават, че й предлагат да подпише втори договор за домашен телефон, като ще плаща и двете такси и ще има два телефонни апарата плюс мобилен номер и услуги като СМС и ММС, която тя дори не знае какво представляват. След като тя подписва договор за Комби домашен телефон и ми каза на мене, аз проверих условията и на другия ден, веднага отидох с нея в магазина на Хенди и поискахме договорът да бъде прекратен, докато той още не е влязъл в сила. Продавачите се държаха доста нагло, заявиха че нищо не можем да им направим за измамата, и ни накараха да пуснем една ръкописна жалба до Мобилтел при тях с искане за отказ от договора, без дори да ни кажат, че той не е влязъл в сила и те могат да го прекратят веднага и да ни върнат парите - 10,90 лв., от които са издали касова бележка на майка ми само за 4,90 лв. В жалбата са описани и другите „по-дребни измами” съдържащи се в разговора на продавачите с майка ми. Тъй като с основание вече им нямах никакво доверие, на другия ден написах на компютър жалба до Мобилтел и поисках договорът за домашен телефон да бъде прекратен в предвидения едноседмичния срок. След три ходения до посочения ни най-близък до нас Магазин на Мобилтел и разговори на майка ми по телефона с отдел Жалби на Мобилтел, получихме отговор, че договорът е прекратен. Никой в магазина на Мобилтел тогава не ни е казвал , че в договора има включен и някакъв мобилен номер, нито в магазина на Хенди са предоставили на майка ми симкарта за мобилен номер, освен един домашен телефон заедно със симкарта, които върнахме неотворени на 15 януари 2013 г.при прекратяването на „договора”. Т. нар. договор, копие от който дадоха на майка ми в Хенди няма номер на договора, нито номера на домашния телефон, има само данни за потребителя – личните данни на майка ми. По съвета на продавачите в магазина на Мобилтел  на Красно село написах  втора жалба до Мобилтел с искане да ни върнат парите, за които имаме касова бележка – 4,90 лв. Отговорът който получихме беше, че „по изключение ни е предоставена възможността да прекратим договора без заплащане на регламентираната неустойка. Компанията обаче няма основание да сторнира суми по вече издадени фактури.” Мислехме, че няколкоседмичния психически тормоз над моята майка вече е приключил, но абсурдът в отношенията ни с Мобилтел продължи през април с ново развитие.

 

На 15 април т. г. на домашната си поща майка ми получава уведомление от „Кредитреформ” - фирмата за събиране на вземания на Мобилтел, че дължи на този мобилен оператор, чиито услуги изобщо не е ползвала, сумата от 43,60 лв. по договор № М3475921 и 29.70 лв. по договор № 3481827. Изведнъж се появяват два „нейни” договора с Мтел, за които тя изобщо не е уведомена и не разполага с никакви документи, доказващи съществуването им, нито има симкарти за мобилни или каквито и да е други телефонни номера. Фирмата, с която майка ми няма никакви търговски отношения любезно я заплашва, че ако не си плати, ще предприеме съдебни действия срещу нея, което ще оскъпи плащането с допълнителни съдебни разноски. Очевидно Мобилтел в нарушение на закона е предоставила нейните лични данни на тази фирма, с която тя няма никакви отношения.

Още същия ден направихме проверка в магазина на Мобилтел на Красно село, бул. Гоце Делчев № 2, където ни съобщиха, че в прекратения  „Договор № М3477241 за услугата Домашен телефон имало включени три мобилни телефонни номера, които не са били прекратени. При прекратяването на „договора” на 15 януари служителките от магазина на Мобилтел  на Красно село, които правиха проверката в компютъра, въобще не ни казаха, че освен домашен телефон, в него има включен и мобилен номер, още повече пък цели три мобилни номера. Интересно как точно може да се прекрати един договор, но заложени в него клаузи да продължат да функционират и как точно се начисляват сметки на базата на прекратен договор.

Майка ми досега не е имала и няма мобилен телефон, нито е  имала някога или е искала да има абонамент за такъв. При проверката в магазина на Мобилтел ми казаха, че от писаните на името на майка ми три мобилни телефонни номера не е говорено и претендираните суми са само за месечните такси за абонамента.

Майка ми не е получавала сим карти за мобилни номера или каквито и да е разяснения по отношение на тези номера. Не са й обяснили дори какви са условията за ползване на мобилните номера и какъв е тарифния план. Още по-абсурдно е жена на 80 години да иска три мобилни номера, и то от един и същ оператор.

След като през последните четири дни бях принуден да се превърна в следовател, вече имам обосновани предположения т. е. работни хипотези кой и  как е извършил измамата с несъществуващите нови два договора и три мобилни номера на майка ми. Това са или продавачите на Хенди като акт на отмъщение за веднага прекратения договор, или по-малко вероятно някои техни съучастници в Мобилтел, или двете страни в сговор. Независимо кои са конкретните извършители, при всички случаи става въпрос на измама, която ще бъде обект на наша жалба до прокуратурата. Имам сериозни съмнения, че или подписът й е фалшифициран ръкописно или е използвано копието от нейния сканиран подпис, с който разполагат в Мобилтел. При непредубеден поглед към случая е видно, че измамата е безспорна и то продължаваща във времето. За да не Ви досаждам с повече подробности, ще изложа виждането си по тази масова практика на измами на гражданите в магазините на мобилните оператори.

По съвет на колеги от МИЕТ и неправителствени сдружения за защита на потребителите подадохме жалба по случая през м. януари  и до Държавната Комисия за защита на потребителите. Посетих приемната й тогава три пъти, като сами единият път там имаше компетентна млада юристка, която успя да ми даде полезни съвети. Вероятно тогава са сезирали и КРС. При следващите две посещения служителките там ме гледаха като нежелан натрапник, досадник, който само търси как да им наруши спокойствието. Казаха ми първо, че трябва да изчакам отговора на жалбата ми до Мобилтел, за да могат те да предприемат нещо, тъй като измамата не можела да се докаже. Следващият път, когато казах, че договорът е прекратен, но не са ни върнати парите, те ми заявиха че няма какво да искам повече – след като договорът е прекратен, случаят е приключен. Повече нищо не може да се направи, законовите им правомощия са много ограничени.

            В началото на април получихме писмо от Комисията за регулиране на съобщенията, до която КЗП е изпратила жалбата на майка ми по случая още от м. януари (т. е. преди измислените нови два договора). Отговорът подписан от Константин Тилев ни назидава, че договорът (неясно кой, тъй като няма номер) „влиза в сила от датата на подписването, освен при наличие на подписана декларация по т. 6.6. Последната не  е била подписана от Вас, поради което договорът е породил съответните правни последици от датата на неговото подписване.” Този отговор – паметник на бюрократичното скудоумие е с изходящ номер на КРС от 1 април 2013 г.  т. е. два месеца след като сме получили съобщение от началник отдел Жалби на Мобилтел, че договорът на майка ми е прекратен. Отдадохме този неясен и чисто формален отговор на липсата на координация между институциите, където често лявата ръка не знае какво прави дясната. След получаването на предупредително-заплашителното писмо от „Кредитреформ” обаче ни стана ясно , че в КРС разполагат с някакви договори, с които майка ми не разполага. Ако КРС желаеше наистина да свърши работа, тя следваше по пътя на логиката да си зададе въпроса защо тази декларация по т. 6.6. не  е подписана, при положение, че жената желае договорът й да бъде прекратен. Отговорът е съвсем елементарен – защото никой не я е уведомил и е скрил от нея информацията къде точно трябва да подпише, за да бъде договорът (тъй като тя знае че има само едни договор) напълно и окончателно прекратен, без да е влязъл в сила и без тя изобщо да е ползвала услугите на Мобилтел по него. За служителите и членовете на КРС обаче е важно да защитават интересите на мобилните оператори дори при явни свидетелства за измама, вместо да тръгнат по трудния път на защита правата на „обикновените” граждани, потърпевши от тези измами.

 

Измамата се приема от българските държавни институции като нормален начин за правене на бизнес от богоизбраните фирми – мобилни оператори, монополисти доставчици на комунални услуги и фирмите с господстващо положение на пазара.

Законите, подзаконовите нормативни актове и практиката на регулиращите органи са направени така, че гражданите да се чувстват виновни, да се питат къде са сгрешили в отношенияти си с богоизбраните фирми, а измамените трябва да доказват, че не са камили. Ако мобилните оператори или фирмите монополисти твърдят, че някой им дължи пари за “услугите”, то потърпевшите граждани трябва да доказват, че не са длъжници, вместо тежестта на доказването да пада върху претендиращата страна.

Аз като данъкоплатец не смятам, че има основание да плащаме за бездействията и действията във вреда на гражданите, но изцяло в полза на богоизбраните фирми, на регулиращите и контролиращи органи като КЗП, КЗЛД и КРС, които са се специализирали единствено в даването на формални и бездушни отговори на жалбите на гражданите.

 

Поради всички тези съображения предлагам следните неща:

1. Да се забрани в магазините на Хенди и други контрактори на мобилните оператори да се извършват услугите плащане на сметки за комунални  и битови услуги, тъй като това се използва за много удобен начин за измама на възрастните и неопитни граждани и за сключване на „договори” с мобилните оператори, каквито те изобщо не желаят – това е нелоялна, заблуждаваща  и агресивна търговска практика.

2. Да се извърши пълна ревизия на дейността на мобилните оператори за последните 5 години и да се наложат санкциите предвидени в законите при констатирани нарушения от тяхна страна.

3. Да се закрият Комисията за защита на потребителите, Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на личните данни, без ръководителите им да се освобождават от отговорност, да бъде извършена пълна ревизия на дейността им досега, а служителите или поне ръководителите им да бъдат задължени да върнат бонусите, които са си раздали за „добре свършена работа”.

4. Да бъдат създадени нови регулиращи  и контролиращи органи в тези сфери с реални правомощия да извършват пълна проверка и да налагат санкции при първо нарушение в размер на половин брутна заплата на конкретния извършител и неговия пряк ръководител, а при второ нарушение да се въведе имуществена и наказателна отговорност за извършителите и ръководителите им.

4. Да се криминализира всяко предлагане на заблуждаваща информация от типа „предлагаме ви безплатни минути” и нелоялните търговски практики не само на мобилните оператори,  но и на всички търговци на стоки и услуги.

5. Да се криминализира всяко предаване на лична информация от страна на търговци като мобилните оператори на т. нар. фирми за събиране на задължения без изричното писмено съгласие на засегнатите граждани.

6. Да се криминализира психическия тормоз, рекет и терор по телефона, извършван от т. нар. колекторски фирми спрямо хората обявени от мобилните оператори или други търговци за техни длъжници без надлежно съдебно решение.

 

Смятам, че гражданите, които са се сблъсквали с подобен тип измами и отношения не трябва да си мълчат за тях, като за някаква срамна болест, а да споделят опита си в максимално широк кръг и да изискват от институциите спешна промяна на законодателството и ефективни действия и мерки за прекратяване на тези криминални практики на търговците монополисти, олигополи, фирми с господстващо положение на пазара и особено на мобилните оператори, както в конкретния случай.

Уважаеми господин министър,

Разчитам на Вашето съдействие не само за разрешаването на този скандален случай на продължаваща измама на една 80-годишна жена от страна на Хенди и Мобилтел, но и за прекратяването на този тип криминална практика на мобилните оператори в България.

 

С уважение,

Емил Тепавичаров

 

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама