Очаква се ситуацията да се влоши, тъй като тенденциите са градското население да се увеличи с още 20%. Мащабите в България са несравними с най-големите градове по света, но е факт, че трафикът и тук води до т. нар. пропуснати ползи.
Икономистите изчисляват, че всеки ден задръствания в столицата нанасят щети за 1 млн. лв. Автомобилите със софийски номера са около 800 000. По улиците на столицата обаче, по неофициални данни, има поне още около 300 000 приходящи коли.
В пиковите часове това води до изнервящи задръствания. „Загубите са големи, те са от възможността за съсипване на агрегатите на автомобила, по-точно съединителя на автомобила при това рязко потегляне, рязко спиране, износване на спирачката система на автомобила, повишаване разхода на гориво,” обяснява пред bTV председателят на автоинструкторите Йонко Иванов. Има обаче и пряка връзка между задръстванията и шофьорските умения, твърди специалистът. Разсейването на светофарите води и до излишен разход на гориво.
„Ако тапата е голяма, задължително трябва да изключим двигателя от ход, защото, първо, замърсяваме околната среда, след това, когато работят всичките консумативи, това води на разход от порядъка на 5% до 8%, когато трябва да стигнете до работа,” обяснва експертът.Освен това специалисти са изчислили, че престоят в задръстване води до пропуснати ползи за около 250 млн. лева годишно за икономиката като цяло.