НОВИНИ


Надуто парно и дезодорант подпалили влака София - Кардам

8 5272 13.05.2008
Надуто парно и дезодорант подпалили влака София - Кардам

Прегряло парно и гръмнал дезодорант са причинили пожара в пътническия влак София - Кардам. Това сочи пожаро-техническата експертиза на Окръжна прокуратура в Плевен, огласена днес.


Значително превишаване на температурата на отоплението и възпрепятстващи топлообмена пътнически чанти са предполагаемата причина за трагедията край Червен бряг, пише още в доклада. Пламъците са тръгнали от шесто купе на туристическия кушет-вагон, което твърдяха свидетели още тогава.

Девет души загинаха и девет бяха ранени при пожар във влака София - Кардам край Червен бряг в нощта на 28 срещу 29 февруари 2008 г. Сред жертвите на инцидента е и директора на Националния археологически музей - проф. Рашо Рашев.
Правителството обяви 5 март за Ден на националнен траур. Близките на загиналие водят дела срещу БДЖ.
На 6 март в парламента започнаха дебати по създаването на анкетна комисия за проучване на причините на трагичния инцидент във влака

Според експертизата на пода на купето, в пространството между стълбата и прозореца и в непосредствен контакт с предпазната решетка на отоплителните тела, са се намирали най-малко три пътнически чанти. В резултат на значителното превишаване на допустимата температура от 23 градуса и наличието на възпрепятстващи топлообмена чанти се е повишила температурата на повърхността на нагревателните тела, на самата предпазна решетка и на поставения в близост багаж. Именно това дава основание да се предположи, че вследствие на високата температура е гръмнал флакон с дезодорант или парфюм от багажа на някой от пътниците. Възможно е и изтичане на съдържащата се в него смес от различни леснозапалими газове.

Съгласно свидетелските показания, връхните дрехи на повечето пътнички са били закачени на прозореца, като покривали масичката и са се опирали в чантите. Тази своеобразна завеса е способствала за натрупването на горимите газове и е възпрепятствала разпространението им  в останалата част на купето.

В следващите секунди, материалите, които са подложени на топлинно въздействие, са се разтопили и разтекли надолу към източника на топлина, от което е последвало неизбежното им и моментално възпламеняване. Веднага след това се е възпламенила и газовъздушната смес.

Такова развитие на процеса се характеризира с моментно припламване в областите, в които газовъздушната смес е достигнала долната граница на възпламеняване. В последствие се е получило т.нар. „оттегляне" на горенето към зоната на първоначалното възпламеняване, където е имало други горими газове и готови за възпламеняване твърди горими вещества - чанта, връхни дрехи и перде. Те все още са съдържали в себе си неизгорели горими газове и са били с достатъчно нагрети повърхности за продължаване на горенето. Това развитие на нещата се потвърждава и от свидетелските показания на очевидци, според които първоначалните пламъци са забелязани в зоната на чантите под прозореца и по пердето и дрехите. Такова развитие на горенето обяснява и специфичните следи от обгарянията по връхната дреха на свидетел от шесто купе, която е единственото неизгоряло веществено доказателство от купето. В екпспертизата се казва, че „този механизъм на възникване, развитие и разпространение на горенето е най-вероятен, тъй като обединява по най-достоверен и доказуем начин данните от свидетелските показания, от проведените огледи, от иззетите веществени доказателства и от служебната документация". Frognews.bg


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама