Прегряло
парно и гръмнал дезодорант са причинили пожара в пътническия влак София -
Кардам. Това сочи пожаро-техническата експертиза на Окръжна прокуратура в
Плевен, огласена днес.
Значително превишаване на температурата на отоплението и възпрепятстващи топлообмена пътнически чанти са предполагаемата причина за трагедията край Червен бряг, пише още в доклада. Пламъците са тръгнали от шесто купе на туристическия кушет-вагон, което твърдяха свидетели още тогава.
Девет души загинаха и девет бяха ранени при
пожар във влака София - Кардам край Червен бряг в нощта на 28 срещу 29 февруари 2008 г. Сред жертвите на
инцидента е и директора на Националния археологически музей - проф. Рашо Рашев.
Правителството обяви 5 март за Ден на националнен траур. Близките на загиналие водят дела срещу БДЖ.
На 6 март в парламента започнаха дебати по създаването на анкетна комисия за
проучване на причините на трагичния инцидент във влака
Според експертизата на пода на купето, в пространството между стълбата и прозореца и в непосредствен контакт с предпазната решетка на отоплителните тела, са се намирали най-малко три пътнически чанти. В резултат на значителното превишаване на допустимата температура от 23 градуса и наличието на възпрепятстващи топлообмена чанти се е повишила температурата на повърхността на нагревателните тела, на самата предпазна решетка и на поставения в близост багаж. Именно това дава основание да се предположи, че вследствие на високата температура е гръмнал флакон с дезодорант или парфюм от багажа на някой от пътниците. Възможно е и изтичане на съдържащата се в него смес от различни леснозапалими газове.
Съгласно свидетелските показания, връхните дрехи на повечето пътнички са били закачени на прозореца, като покривали масичката и са се опирали в чантите. Тази своеобразна завеса е способствала за натрупването на горимите газове и е възпрепятствала разпространението им в останалата част на купето.
В следващите секунди, материалите, които са подложени на топлинно въздействие, са се разтопили и разтекли надолу към източника на топлина, от което е последвало неизбежното им и моментално възпламеняване. Веднага след това се е възпламенила и газовъздушната смес.
Такова
развитие на процеса се характеризира с моментно припламване в областите, в
които газовъздушната смес е достигнала долната граница на възпламеняване. В
последствие се е получило т.нар. „оттегляне" на горенето към зоната на
първоначалното възпламеняване, където е имало други горими газове и готови за
възпламеняване твърди горими вещества - чанта, връхни дрехи и перде. Те все още
са съдържали в себе си неизгорели горими газове и са били с достатъчно нагрети
повърхности за продължаване на горенето. Това развитие на нещата се потвърждава
и от свидетелските показания на очевидци, според които първоначалните пламъци
са забелязани в зоната на чантите под прозореца и по пердето и дрехите. Такова
развитие на горенето обяснява и специфичните следи от обгарянията по връхната
дреха на свидетел от шесто купе, която е единственото неизгоряло веществено
доказателство от купето. В екпспертизата се казва, че „този механизъм на
възникване, развитие и разпространение на горенето е най-вероятен, тъй като
обединява по най-достоверен и доказуем начин данните от свидетелските
показания, от проведените огледи, от иззетите веществени доказателства и от
служебната документация". Frognews.bg