Наред с редицата други издънки в милата ни родина, от вчера сме свидетели и на поредната негативна новина, която ще усети на гърба си всеки един от нас.
Това е именно пропадането на концесията за магистрала „Тракия”.
След като премина през различни етапи на обсъждане и бяха изтъкнати редица "за" и "против" концесионния договор през годините, най-сетне се стигна до развръзка. А тя е именно, че ще строим „Тракия” сами, тъй като срокът, в който българо-португалският консорциум трябвало да внесе документ за финансирането на строежа на автомагистралата изтекъл вчера, но такъв документ досега нямало.
Решението да се отдаде на концесия автомагистрала „Тракия” е взето от предишното правителство на 16 декември 2004 г. Срокът на договора е 35 години и той се сключва с българо-португалския консорциум Автомагистрала „Тракия”. На пръв поглед всичко изглежда добре.
Съмнения още в самото начало, обаче се появяват от факта, че концесионерът е избран без търг или конкурс, както и относно целесъобразността на правителственото решение за концесията на магистралата. Има обвинения, че дострояването на магистралата излиза много скъпо. ЕК пък възразява срещу факта, че България нарушава с договора зца концесия една от евродирективите. Заведено е дори и дело във връзка с начина, по който е избран концесионера.
На 25 март тази година министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов казва, че държавата ще прекрати договора, ако до 13 май концесионерът не осигури необходимите средства за изграждане на отсечката Стара Загора - Карнобат.
И така, докато се стигна до днес 15 май.
Причини за провала много. Криза на финасовите пазари, скандали около фонд "Републиканска пътна инфраструктура", противоречия между българската страна и концесионерите и т.н. и т.н.
Лошото е обаче, че докато се пропиляваха последните няколко години, в които се разиграваха най-различни сценарий и политическите сили се плюеха взаимно, за това кой крив и кой прав, в крайна сметка всичко се срина.
И всичко това отново ще бъде за сметка на обикновенния данъкоплатец.
Държавата тепърва ще търси фирми (около чийто избор отново вероятно ще има неясноти и скандали) и финансиране за довършването на до болка разнищваната магистрала.
И докато се случват тези неприятни за нас и за имиджа на страната ни неща, всички ние и бизнеса ще продължаваме да страдаме от неразбориите в дейността на правителството и управляващите. Защото докато течаха безмислените сканадли и спорове и нещата се случваха със скоростта на охлюв, междувременно цените на финансовия ресурс, работната ръка , както и тези на материалите , необходими за проекта достигнаха до нови драстично по-високи нива.
Като включим и негативите, които ще сме принудени да преглъщаме, докато пътуваме по магистралата в този й вид още n на брой години.
И като добавим и пропуснатата възможност да се привлече допълнителен международен трафик, както и загубите за бизнеса от по-бавния транспорт и сложната логистика. Отделно към тези сметки трябва да се прибавят и пропуснатите ползи за производителите и търговците, ползащи трасето.
И какво ни остава, да сърбаме попарата, която взаимно, с общи усилия две правителства ни надробихаи за съжаление ще продължават да дробят.
снимки Вяра Йовева
Даниела Георгиева