Първите филми от
официалната програма обозначиха една тема, която присъства в лентите – съдбата
на хората зад решетките. Аржентинското кино привлича вниманието на публика и
кинокритика.
Филмът, с който бе открит фестивалът в Кан - „Слепота” на режисьора Фернандо Мерейлес проследява историята на хора, губещи своето зрение по тайнствен начин. Показателен факт е, че болните във филма са поставени в условията на дом с почти затворнически режим. Отново решетките са своеобразен елемент във филма на аржентинския режисьор Пабло Траперо. Неговата героиня, в ролята Мартина Гусман, се намира в затворническо отделение, в което жени излежават своите присъди, отглеждайки невръстните си деца, а съвсем не е сигурно, че тя е извършила наистина убийство. „Леонера” е един от потенциалните победители на фестивала според филмовата критика. Като цяло познавачи на филмовия фестивал в Кан коментират, че Аржентина е една от новите и перспективни територии за седмото изкуство. Сега погледите са насочени най- вече към Южна Америка, тъй като има и силно бразилско участие. Миналата година пък погледите се фокусираха към съседна Румъния. Още един от филмите в програмата разглежда темата за наказанието заради чуждо престъпление - „Три маймуни” на турския режисьор Нури Джейлан. Сюжетът е оригинален и търсещ отговорите на множество въпроси за човешката природа – горд, но беден шофьор се съгласява да изтърпи наказанието и излежи присъдата на истинския виновник, естествено за доста пари. Той влиза в затвора, но когато неговата съпруга отива да вземе част от договорените пари от „работодателя”, се влюбва в него. „Три маймуни” е майсторски издържан филм с любовен триъгълник и върви по следите на отчужданието в семейството на шофьора. Заглавието на лентата е вдъхновено от прочутата илюстрация с трите маймуни „Нищо не виждам, нищо не чувам, няма да кажа на никого”. В режисурата на Нури Джейлан можем да открием похвати, използвани от великите Микеланджело Антониони и Андрей Тарковски. Джейлан е известен в Кан и нищо чудно сега да получи признание за своята работа, въпреки че някои смятат неговия филм за малко претенциозен. Като контра на затворническата тема е анимационния филм „Кунг-фу- Панда”. Той едва ли ще събере тълпи от почитатели, но пък внимание привлича актьорския екип, който го е озвучавал – Дъстин Хофман, Луси Лиу, Джек Блек и бременната Анджелина Джоли. Парпараците твърдят, че бремеността и се отразява чудесно, защото дъщерята на Джон Войт изглежда много по- добре, отколкото на фестивала миналата година. На Джоли по популярност може да съперничи друга актриса и многодетна майка като нея – Кейт Бланшет, която е в Кан за премиерата на новия филм за Индиана Джоунс. Бланшет с охота позира пред фотообективите на фотографите и разхожда по червените килими своите стилни и скъпи тоалети.
Александър Иванов