
Първите филми от
официалната програма обозначиха една тема, която присъства в лентите – съдбата
на хората зад решетките. Аржентинското кино привлича вниманието на публика и
кинокритика.
Филмът, с който
бе открит фестивалът в Кан - „Слепота” на режисьора Фернандо Мерейлес
проследява историята на хора, губещи своето зрение по тайнствен начин.
Показателен факт е, че болните във филма са поставени в условията на дом с
почти затворнически режим. Отново решетките са своеобразен елемент във филма на
аржентинския режисьор Пабло Траперо. Неговата героиня, в ролята Мартина Гусман,
се намира в затворническо отделение, в което жени
излежават своите присъди,
отглеждайки невръстните си деца, а съвсем не е сигурно, че тя е извършила
наистина убийство. „Леонера” е един от потенциалните победители на фестивала
според филмовата критика. Като цяло познавачи на филмовия фестивал в Кан коментират, че Аржентина е една от новите и перспективни територии за седмото изкуство. Сега погледите са насочени най- вече към Южна Америка, тъй като има и силно бразилско участие. Миналата година пък погледите се фокусираха към съседна Румъния. Още един от филмите в програмата разглежда темата за
наказанието заради чуждо престъпление - „Три маймуни” на
турския режисьор Нури Джейлан.
Сюжетът е оригинален и търсещ отговорите на множество въпроси за човешката
природа – горд, но беден шофьор се съгласява да изтърпи наказанието и излежи
присъдата на истинския виновник, естествено за доста пари. Той влиза в затвора, но
когато неговата съпруга отива да вземе част от договорените пари от
„работодателя”, се влюбва в него. „Три маймуни” е майсторски издържан филм с
любовен триъгълник и върви по следите на отчужданието в семейството на шофьора.
Заглавието на лентата е вдъхновено от прочутата илюстрация с трите маймуни
„Нищо не виждам, нищо не чувам, няма да кажа на никого”. В режисурата на Нури
Джейлан можем да открием похвати, използвани от великите Микеланджело Антониони
и Андрей Тарковски. Джейлан е известен в Кан и нищо чудно сега да получи
признание за своята работа, въпреки че някои смятат неговия филм за малко
претенциозен. Като контра на затворническата тема е анимационния
филм „Кунг-фу-
Панда”. Той едва ли ще събере тълпи от почитатели, но пък внимание привлича
актьорския екип, който го е озвучавал – Дъстин Хофман, Луси Лиу, Джек Блек и
бременната Анджелина Джоли. Парпараците твърдят, че бремеността и се отразява
чудесно, защото дъщерята на Джон Войт изглежда много по- добре, отколкото на
фестивала миналата година. На Джоли по
популярност може да съперничи друга
актриса и многодетна майка като нея – Кейт Бланшет, която е в Кан за премиерата
на новия филм за Индиана Джоунс. Бланшет с охота позира пред фотообективите на
фотографите и разхожда по червените килими своите стилни и скъпи тоалети.
Александър Иванов