НОВИНИ


Проблемите около сертифицирането на 100-те общини продължават

0 4851 19.05.2008
Проблемите около сертифицирането на 100-те общини продължават

Разгорелият се в последните дни скандал, свързан с внедряването от страна на Министерството на държавната администрация проект за сертифициране на 100 общини и областни администрации продължава.


Проблемът дойде от факта, че  много компетентни в тази област експерти съзряха непостижими цели и срокове, в които да се изпълнят съответните задачи, свързани с внедряването на проекта. Според представители на европейски институции, каквато е Европейската Организация по Акредитация този проект (модернизиране на държавния апарат и пр.), при условията и сроковете, които са дефинирани и като се има предвид и ниската първоначална подготовка по системи за управление на държавните и общински служители ще бъде обречен на провал.
Лошото е обаче, че въпреки изразените притеснения относно проекта Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев изобщо не реагира публично по темата. Това съответно води до задълбочаване на проблема.
Във връзка с тези събития Иван Савов - представител на Европейската федерация на асоциациите на сертифициращите организации и член на Техническия комитет на Международния акредитационен форум изпрати отворено писмо до министър-председателя Сергей Станишев, зам.-министър председателя Меглена Плугчиева, министъра по европейските въпроси Гергана Грънчарова, министъра на МДААР Николай Василев, председателя на комисията по европейските въпроси към НС Младен Червеняков, ръководителя на представителството на ЕК в България. Очаква се и писмо с официалната позиция на Лоренцо Тионе председател на Европейската Организация по Акредитация.

Ето и самото писмо на г-н Савов:


ДО Г-Н СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ МИНИСТЪР–ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

КОПИЕ: Г- ЖА МЕГЛЕНА ПЛУГЧИЕВА ЗАМ. МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

Г-ЖА ГЕРГАНА ГРЪНЧАРОВА МИНИСТЪР ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ

Г-Н НИКОЛАЙ ВАСИЛЕВ МИНИСТЪР НА МДААР Г-Н МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ КЪМ НС

Г-ЖА ЗИНАИДА ЗЛАТАНОВА РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРЕДСТАВИТЕЛСТВОТО НА ЕК В БЪЛГАРИЯ

ЧРЕЗ БЪЛГАРСКА ТЕЛЕГРАФНА АГЕНЦИЯ ДО СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВО ОСВЕДОМЯВАНЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ  

 

 О Т В О Р Е Н О  П И С М О

 

от Иван Савов - представител на Европейската федерация на асоциациите на сертифициращите организации и член на Техническия комитет на Международния акредитационен форум УВАЖАЕМИ Г- Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

 

С настоящото писмо, в качеството ми на представител на Европейската федерация на асоциациите на сертифициращите организации и член на Техническия комитет на Международния акредитационен форум, Ви уведомявам относно проблемите, свързани с реализирането на Проект на МДААР № К 07-31-3б23.11.2007 г. - "Промотиране на системи, инструменти и добри практики за управление на качеството в администрацията", който се осъществява с финансовата подкрепа на оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.

В рамките на Проекта вече се проведе процедура за възлагане на обществена поръчка, с възложител МДААР, за сключване на рамково споразумение с предмет: "Консултантска помощ за разработване и въвеждане на системи за управление, съгласно международно признатите стандарти ISO 9001:2000, ISO 14001:2004, ISO 27001:2005 в до 100 (сто) администрации", като предстои и откриването на процедура за избор на орган за сертификация на внедрените системи за управление.   

Г-н Лоренцо Тионе, председател на  ЕА (Европейската организация за акредитация), вече беше запознат с Проекта и изрази категоричното си мнение, че този проект е невъзможно да изпълни иначе благородните си намерения и "ще се превърне  в пропагандистки акт и прахосване на публични фондове", както посочва в писмото си от миналата седмица. Председателят на Техническия комитет на Международния акредитационен форум - г-н Ранди Дохърти, също изрази становище, че е невъзможно да се внедрят работещи системи в такива срокове, както и малко вероятно е да може да се извърши сертификация, съгласно международните правила при тези условия.  

В качеството ми на експерт оценявам важността на прилагането на принципите за модерно организационно управление и повишаване капацитета на публичната администрация в България. Вярвам, че и декларираната от българското правителство политика на прозрачност и откритост към гражданите и обществото ще гарантира адекватното реализиране на проекти с подобен формат и това ще допринесе в огромна степен за утвърждаването на добрия имидж на българската администрация пред европейските и международните ни партньори.  

В същото време обаче, реализирането на този Проект при сегашните условия предпоставя повече проблеми, отколкото би решил като краен резултат.  

Очевидното непознаване на правилата и технологията  за внедряване на системи за управление и извършване на сертификация в съответствие с изискванията на международните стандарти, води до поставянето на условия от страна на МДААР пред изпълнителите на Проекта (консултанти и органи по сертификация) и пред бенефициентите (общини и областни администрации), които биха довели единствено до неефективно изразходване на публични средства и компрометиране процеса на сертификация като цяло.

Съгласно условията на Проекта, внедряването на системите за управление трябва да се осъществи в периода от май 2008г. до септември 2008г. в 100 общински и областни администрации. Това е изключително кратък срок и практически е абсолютно невъзможно да се извърши огромния обем работа, дори и при мобилизирането на по-голям ресурс от консултанти. Технологията на работа изисква интерактивно със служителите на администрацията да се направи професионален анализ на процесите, на правното съответствие, на риска, на настоящата система за управление и работа на информационната система на всяка организация. След това резултатите трябва да се обработят и валидират от организациите. Процедурата изисква на базата на анализите да се подготви документацията, която минава през няколко итерации и валидиране, до момент на редовно внедряване, като след това се и тества. Този процес изисква период на работа МИНИМУМ от 9 до12 месеца.  

Отделно в рамките на проекта предстои откриването на процедура за възлагане на обществена поръчка за сертификация на внедрените системи за управление. Бих желал да Ви информирам, че от 15 септември 2008г. всички сертифициращи организации трябва да работят съобразно новия стандарт ISO 17021 и правилата на ЕС, относно изискванията за акредитация и наблюдение на пазара. Контролът се осъществява от ЕА (Европейската организация за акредитация), посочена от Европейската комисия. Новият стандарт изисква два етапа на одит, като след всеки от етапите има срок от 2 до 4 седмици за отстраняване на евентуални несъответствия, като след това трябва да има минимум един месец за обработване на досиетата и за вземане на сертификационни решения. Като обобщение, искам да подчертая, че извършването на акредитирана сертификация за сроковете, определени в Проекта на МДААР,  дори при мобилизация на целия сертификационен ресурс в България, не може да се извърши съобразно правилата на Европа и международните изисквания.  

Още по-притеснителен е фактът, че се изисква сертификацията на всички системи в 100-те администрации да бъде извършена и приключена в периода септември - ноември 2008г., а месец декември 2008г. е определен за отчитане на Проекта. Искам да подчертая, че процесът на сертификация може да се извърши в тези срокове единствено в ПЪЛНО НАРУШЕНИЕ на правилата за провеждане на акредитирана сертификация. Съгласно технологичните срокове, определени в международните стандарти и документите на Европейската организация за акредитация и Правилата на Международния акредитационен форум съществува ясно и точно изискване - системата да е действала най-малко три месеца преди да бъде сертифицирана. На практика, в никоя от тези 100 администрации системите няма да са действали и един месец. Съгласно планираните от МДААР срокове в Проекта, не могат да бъдат спазени и другите изисквания за технологично време.  

През последните 5 години повече от 90 български общини и областни администрации внедриха и сертифицираха системи за управление в съответствие с международните стандарти и в никой от тези случаи това не е направено за такъв кратък срок.  

Съгласно моите отговорности, съм длъжен да уведомя Техническия комитет на Международния акредитационен форум и Европейската организация за акредитация за потенциалната опасност от мащабното неспазване на правилата на акредитираната сертификация и за опасността от дискредитиране на тази дейност, определена със специален статут в Европейската общност като дейност с голяма обществена и икономическа значимост. Това също застрашава и ефективното прилагане на Европейския регламент за акредитацията и наблюдението на пазара, гласуван през тази пролет от Европейския парламент.  

Провеждането на Проекта на МДААР при определените параметри ще постави от една страна под съмнение валидността на издадените сертификати на 100-те общини и областни администрации, както и ще срине доверието в процеса на сертификация изобщо, предвид това, че държавната администрация в лицето на МДААР открито ще подкрепи и финансира извършването на сертификация в разрез с всички европейски и международни правила. Сигурно е, че и ЕА, и Международния акредитационен форум ще инициират собствена проверка на действията на сертифициращите организации, които участват в Проекта и на валидността на сертификатите. Като последица от проверките е възможно да се стигне и до официално отнемане на всички раздадени сертификати.  

 

УВАЖАЕМИ Г- Н МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,  

С настоящото писмо в никакъв случай не искам да изразя съмнение във възможностите на МДААР да администрира реализирането на един такъв Проект, но съм  изненадан от факта, че 200 тръжни процедури за избор на консултант и сертифицираща организация от всеки от 100-те бенефициента, бяха консолидирани в две процедури на централно ниво. Това поражда сериозни въпроси за основанието за централизиране на тръжните процедури, разглеждано и в духа на Разширената децентрализирана система за изпълнение на проектите. Следва да се провери от съответните  органи основанието за централизиране на тръжните процедури, реда и тяхното изпълнение и за съответствие, както се изисква от Европейската комисия и посочено в писмото на г-н Майкъл Лий до г-н Димитър Ивановски - национален координатор.  

Като експерт и представител на международни организации в тази област очаквам българското правителство и съответните институции да реагират адекватно по горепосочените проблеми, за да се реализира този Проект в разумни срокове, при пълно спазване на европейските и международни правила за извършване на акредитирана сертификация на системи за управление и да допринесе реално за подобряване на работата на българската администрация. Като български гражданин имам надеждата, че всеки трябва да работи в интерес на доброто име на България.  

От свое име и като упълномощен от г-н Лоренцо Тионе - председател на ЕА, заявявам пред Вас нашата готовност лично да Ви представим експертните си позиции по посочения Проект на МДААР № К 07-31-3б23.11.2007г., както и да съдействаме за намирането на ефективно решение в интерес на българската държава.   Надявам се да определите среща в удобно за Вас време.

Frognews.bg>взе мненията на Соня Христова - секретар на община Ловеч и на Диана Николова - сега е експерт в Националното Сдружение на Общините.

Тя е отговаряла за внедряване на интегрирана система за управление на община Своге. .

Соня Христова: Това което трябваше да се случи в нашата община и като обем и като нови компетентности отне не малко време. Специално в нашата администрация това го правим от миналата година от февруари месец и то с помощта на консултантска организация. Мисля че самостоятелно администрациите трудно биха се справили без консултантска помощ. По отношение на поставяне на администрацията в някакъв регламент на изискванията по сертификата, убедени сме, че ще бъде полезно тогава когато свикнем да работим според изисванията, да ги спазваме. Това е една огромна работа, при която трябва да се опишат така наречените процедури по работни потоци, всяка една длъжност какво прави по длъжностна характеристика, по изисквания по съответните документи, това е една огромна работа. Във връзка с поставенит срокове мога да кажа, че като се има предвид, че това е летния период, че политиката трябва да се определи, трябва да се приеме на заседение на общинския съвет, в повечето случаи август месец е почивен месец за общинските съвети. Юни , юли и август - това са месеците, в които служителите са в отпуск. Наистина работата по подготовка на документите не е за подценяване, трябва една много добра координираност, една много добра екипност и описване на процесите, защото приети веднъж правилата, те стават задължителни за изпълнение и това не предполага никакво формално отношение. Доста сериозна е предварителната подготовка. Има достатъчно отнети сертификати и добре е, че те не са на общини, повече са на фирми. При общините отговорността е по - голяма и мисля че отнемането на такъв сертификат е една много лоша атестация за общинския съвет и изобщо. Сертификата дефакто е политиката на управление, с който се гарантира, че всичко се осъществява.

Диана Николова: Категорично смятам, че сроковетe за внедряване на проекта са нереални. Става въпрос за много администрации. Спокойно можем да кажем, че в по-големите от тях има капацитет на кадри, които добре познават законодателството и областта, в която работят, но това не означава, че познават добре стандартите и могат да пречупват тяхната работа така, че да може системата да влезе в употреба. За мен също тези срокове са нереални. Това са включително областни администрации. За тях нивото на познаване на стандартите съвсем не знам какво е. Мисля, че областни администрации, които да са сертифицирани има много малко. От това може да се извади извод защо не са се ангажирали. Frognews.bg


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама