Да бъде въведен лимит на броя на такситата в София. Такова предложение за промяна в наредбите на общината ще внесе за обсъждане в градския парламент съветникът Вили Лилков (ДСБ). Според него при дискусиите трябва да участват и представители на браншовите организации.
5641 жълти коли са получили разрешителни за превоз до края на август т. г., съобщава Труд. Те плащат на общината годишно по 50 лв. за правото да возят пътници. Приходите от таксата през 2012 г. са 225 890 лв. "Излиза, че се плаща за около 4500 автомобила, а ако питате превозвачи, такситата са 7000-8000", коментира Лилков.
Той смята, че жълтите возила трябва да се ограничат по световните стандарти - до 3 промила спрямо броя на населението. Или при 1,2 млн. столичани - 3600 коли. Сега общината няма лимит на броя на такситата и разрешителни се вадят за колкото автомобила поискат фирмите. При наложен таван кметството ще може да обяви конкурс за превозвачи и да има по-високи изисквания към автомобилите и самите шофьори. На въпрос дали намаляването на такситата няма да доведе до скок в цената, Лилков бе категоричен, че цените за превоза няма да се повишат, защото лицензираните коли щели да имат повече курсове, а не да чакат на стоянките с часове за клиент. Повечето работа щяла да носи и по-високи печалби и по-високо качество на услугата.
"В някои градове такситата са и гидове", каза Лилков. Шофьорите сега возели под максималната тарифа, определена от общината - 1,30 лв./км денем и 1,60 лв. през нощта. Лимити на такситата имало и в Ню Йорк (13 333 при 8 млн. жители в центъра) и в Лондон (21 000 при 12 млн. жители). Според Лилков трябва и законодателна промяна, така че таксиметров шофьор да стане професия и нейните представители да плащат патентен данък.
Пълна безсмислица и връх на наглостта е идеята на Вили Лилков. По същата логика могат да разделят България между наркодилърите, заяви секретарят на Съюза на таксиметровите водачи и превозвачи Ромео Ценков. Как от 6000 нередовни таксита ще изберат кои 3000 да останат и колко ще е рушветът, попита той. Според Кирил Ризов, председател на другата браншова организация “Съюз Такси”, подобна регулация ще създаде хаос и ще вдигне цената на услугата. Ако се приеме такова нещо, ни чакайте всеки ден с камъни пред общината, каза той.