Оздравителната програмата за БДЖ е готова, заяви пред журналисти във Варна министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Днес той откри конференцията „Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014 - 2020 г."
Министърът обясни, че са подготвени три варианта на оздравителната програма, които са представени на Министерството на финансите и на правителството.
„В понеделник предстои поредната среща при премиера, на която ще бъде обсъждано бъдещето на БДЖ и как то да бъде финансирано през следващите няколко години с цел обновление на пътния състав. Ще търсим и финансиране по европейските програми за закупуване на нов подвижен състав, особено за пътническите превози, но условията са няколко и са много тежки. Най-важното условие е дружеството да бъде минимум на нула или на печалба, за да кандидатства като бенефициент за такава инвестиция", заяви Папазов.
Той допълни, че в дружеството в момента вървят много промени. Очаква се до Нова година за влаковете по направленията София - Варна и София - Бургас да може да се закупуват билети по новата система за билетопродаване. „Интензивно се работи в тази посока заедно със специалисти от „Информационно обслужване".
Системата, която е закупувана до момента, има несъвместимост между отделните елементи и това създава пречки при реализацията, посочи транспортният министър.
Работи се и по ремонта на вагоните. За последните дни на август за първи път „Товарни превози" превозват по 30 000 тона на денонощие, което не се е случвало отдавна, посочи министърът. По думите му, всичко ще стане ясно до дни, когато се изясни вариантът, по който ще се работи за оздравяване на дружеството, ще се търси одобрението на кредиторите.
„Трябва да е ясно, че нищо в БДЖ в момента не може да бъде направено без диалог с кредиторите главно по двата заема. По-малките заеми са уредени и разсрочени", каза Данаил Папазов. Той допълни, че до месец май предприятието БДЖ е било на загуба с близо 25 млн. лева, в момента загубите са под 17 млн. лева.