Шофьорска книжка да се взема на 17 г., но до 18-годишна възраст да се шофира задължително с придружител. Това предложи председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.
Според него така в младите водачи на МПС ще се формира поведението на пътя. Той предложи още и въвеждането на задължително продължително обучение, за да може хората, положили изпит преди 20 години да са наясно със съвременните изисквания. Други идеи за евентуални промени в Закона за движение по пътищата са - да се въведе електронно решаване на листовки, а практическият изпит да се провежда в кола с камери, за да бъде обективна оценката от изпита и да се прекрати практиката на „подаряване" на шофьорски книжки. Иванов поиска още и бус лентите да бъдат единствено за градски траспорт, и да бъдат в обратната посока - вляво, на движение на платното, за да няма физическа възможност автомобилите да навлизат в тях. По този начин градският транспорт ще може да се движи бързо и по график.
Йонко Иванов взе участие в конференция за безопасност и сигурност по пътищата, организирана от НДСВ в столичния хотел „Кристал".
«НДСВ предлага Държавно-обществената комисия за безопасност на движението да промени статута си и да прилага политиката и координацията между институциите, като за целта има собствен ресурс и бюджетно осигуряване», подчерта в изказването си зам.-министърът на транспорта Красимира Мартинова. Изработване и приемане на закон за обществения транспорт предложи проф. Йордан Мирчев, председател на транспортната комисия в парламента, с който да се уредят правата и задълженията на общините и да им се даде възможност да създават собствена транспортна полиция. Депутатът Олимпи Кътев пък подчерта, че е задължително при затваряне за ремонт на някой от основните пътища, задължително да се осигурява алтернативно трасе, което да е в добро състояние. Според Алекси Кесяков, секретар на държавно-обществената комисия, квалификацията на шофьорите в България е на много ниско ниво. Той предложи също да се създадат обществени съвети по безопасност към общините.
Общото заключение на конференцията бе, че има много възможности за усъвършенстване на нормативната уредба, която да гарантира повече сигурност на всички участници в движението по пътищата.
Европейската комисия да изготви специална директива за безопасно движение в рамките на съюза, предложи НДСВ в заключителния документ, приет на форума. В декларацията се посочва също, че е необходимo да се формира единна и приоритетна политиката на държавата за безопасно движение, като заедно с това се апелира и към ЕК за общи правила и обща политика за безопасно движение. «Ако има подобна европейска директива, тя би дала тласък и скорост на решенията и в България», посочи ексвъншният министър Соломон Паси. Той уточни, че у нас вече се е формирала такава психология, че е важно и неотложно само онова, което изисква или ни налага ЕС.
„Безопасността по пътищата е важен въпрос за обществото", подчерта при откриването на дискусията зам.-председателят на НДСВ Милен Велчев. „Има други политически въпроси, които се считат за по-актуални, но ние от НДСВ имаме основание да смятаме, че темата за безопасността на движение по пътищата е по-важна за обществото", каза още той. Според него хората не се интересуват толкова от средствата по еврофондовете, а от сигурността си на пътя и затова НДСВ предлага да се създадат условия за краткосрочна, средносрочна и дългосрочна политика за подобряване на безопасността и сигурността по пътищата. Велчев смята, че това трябва да стане основно чрез координирани действия между отделните държавни институции. „Безопасността е свързана и с икономически фактори като състоянието на инфраструктурата, търговския обем и туризма", посочи още Милен Велчев.
Frognews.bg