Ще отговаря ли кабинетът „Борисов” за стопирането на двата проекта в Бургас и във Варна? С тези действия на кабинета „Борисов” - отказването на средствата и на практика и отказването от изграждането на новите терминали в двата черноморски града и новите атракционни зони, какви трябва да бъдат действията на кабинета „Орешарски”? Този въпрос отправи народният представител от Коалиция за България Борислав Гуцанов към премиера Пламен Орешарски по време на днешния парламентарен контрол в пленарната зала.
Той попита още как премиерът вижда последващите действия на правителството, за да бъде възстановен този толкова важен проект за България и какво трябва да се направи, за да може страната ни наистина да стане врата на Европа за всички стоки, както и какво да се направи, за да бъдат изградени и новите атракционни зони, за да се развие друг тип туризъм и във Варна, и в Бургас.
Гуцанов припомни, че през 2008 г., 40-то НС на България е ратифицирало договор за заем между България и Японската банка за развитие, в размер на 327 млн. евро за 20 г., на 1,4 процента лихва, при 7-годишен гратисен период.
„Не знам дали друг път на България са били предлагани подобни средства”, коментира той. Депутатът каза още, че през месец август 2008 г. правителството на Станишев е подписало нужните договори и документи за усвояване на средства и по същото време е подписано и споразумение - меморандум между община Варна и МС за начало на изграждането на контейнерния терминал във Варна и същото е направено и за Бургас. Той подчерта, че става въпрос и за постепенно преминаване на старите пристанищни мощности към тези градове и изграждане на атракционни зони, което да подпомогне изграждането на нови пасажерни терминали, яхтени терминали и друг тип туризъм.
„Само за Варна за изграждане на контейнерния терминал щяха да бъдат наети на работа близо 1200 пряко заети хора, с необходимите дейности и 3 пъти и половина повече косвено. Става въпрос за 3 хил. работни места, които щяха да бъдат открити и във Варна, и в Бургас”, категоричен бе Гуцанов. Народният представител обаче поясни, че нищо от това не се е случило, защото 2012 г. правителството на Борисов, с решение на МС отменя възможността България да вземе тези средства, без това да бъде ратифицирано от НС.
На въпроса на Борислав Гуцанов, премиерът Пламен Орешарски отговори: „Пред нас стои нелеката задача да започнем отначало, но от много по-неизгодни позиции и в качествено променена политическа, икономическа и финансова обстановка и предизвикателства”.
Орешарски подчерта, че прекратяването на споразумението за заем прави още по-необходими разработването на концепция за развитието на пристанищата за обществен транспорт с национално значение. По негово мнение наличието на дългосрочна визия не само ще позволи модерното и ефективно управление на инфраструктурата, но ще подпомогне и процеса на планиране, разработване и изпълнение на инвестиционните проекти през следващият програмен период.
„За реализиране на тази идея в Оперативна програма „Транспорт”, за настоящия програмен период е включен проект „Техническа помощ за развитие на българските пристанища”, в рамките на който ще бъдат извършени: анализ на товаропотоците от и към българските пристанища, разработване на концепции за дългосрочно развитие на пристанищата; актуализиране и изменение на генералните планове на черноморските и речните пристанища; извършване на екологична оценка на актуализираните или изменени генерални планове; хармонизирането на генералните планове със стратегическите документи на международно и национално ниво, което ще даде възможност за планиране на необходимото инвестиционно и оперативно финансиране, както с национални, така и с донорски средства, включително и чрез оперативните програми”, обясни министър-председателят.
Той уточни, че предстои до 2014 г. да бъде извършена актуализация на генералните планове, а задълбоченият анализ на товаропотоците ще даде яснота за пазарната конюнктура и на концепцията за развитието за пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
„Понастоящем, вариантът, по който работим, предвижда разработването на проект за изграждане на интермодален терминал в пристанище Варна, който да се кандидатства за финансиране през новия бюджетен фонд „Растеж и устойчиво развитие на регионите”, каза още Пламен Орешарски.
По думите му евентуалното строителство ще включва преместване на пристанището и ЖП гарата под кв. Магсуда. Той подчерта, че поради високата стойност на проекта и факта, че европейската политика не допуска пристанищна инфраструктура да се финансира по оперативни програми, ще се търсят варианти за осигуряване на допълнително финансиране, в това число посредством публично-частно партньорство.
По отношение на пристанище Бургас, премиерът коментира, че като се вземат под внимание влезлите в сила концесии за изграждането на нов терминал, ще се обмислят подобни решения с инвестиции както от страна на публичния, така и от страна на частния сектор. Според него обаче, там предстоят още разговори, в рамките на местните и регионалните власти за постигане на съгласие по основните характеристики на терминала, включително и по отношение на местоположението.