ИНТЕРВЮ


М. Стратиева: Много е важно да запазим традиционните си туристически пазари

4 6285 10.06.2008
М. Стратиева: Много е важно да запазим традиционните си туристически пазари

Не трябва да се захласваме по китайци и американци. Курорти като Слънчев бряг може да разчитат най-вече на традиционните си пазари - скандинавският, германският и британският, казва изп.директор на Слънчев бряг АД Малина Стратиева.


Малина Стратиева е родена в Бургас. Завършила е английска езикова гимназия, Ленинградския държавен университет - испанска филология, и следдипломна квалификация - икономика на туризма и стопанско право в Института по национално стопанство във Варна. От 1974 г. работи в сферата на туризма - в Слънчев бряг е започнала като екскурзовод, после е била главен специалист в курорта, заместник-директор "Туристическо обслужване" на ваканционно селище "Елените", междувременно е била и ръководител на агенция ТУИ в Слънчев бряг и на собствена агенция по туризъм. Била е изпълнителен директор на "Слънчев бряг" АД в началото на 90-те години, а от 2000 г. заема отново този пост. Общински съветник е в комисията по туризъм към общинския съвет в Бургас.

 

Интервю на Даниела Георгиева

- Г-жо Стратиева, какво ново и интересно за туристите предлага курортът Слънчев бряг този сезон?

- Курортът ще посрещне летовниците с нови хотелски комплекси и вилни селища. Сигурността им ще гарантира системата за видеонаблюдение, монтирана по всички централни алеи и крайбрежната улица.

- Кризата с работна ръка все още ли е така сериозна или вече нещата се успокоиха със започването на сезона? Тоест внесоха ли се работници или пък набраха ли се кадри от България?

- Проблемът с работната ръка не може да се реши с еднократно действие. Над 100 000 работници са нужни на курорта през този сезон. И всички трябва да са квалифицирани, освен това трябва някъде да бъдат настанени да нощуват и да се хранят. 

България първо трябва да използва собствените си възможности, за да осигури кадри за туризма. В градовете с най-голяма безработица би могло да се направи това което се прави сега в Молдова - да се отворят бюра, в които хората да бъдат обучавани, а след това с договор да имат ангажимент да работят в определените хотели в продължение на няколко години.

Нереално е да си представим как 10 000 молдовски граждани кацат на летище Бургас и решават кадровия проблем в Слънчев бряг.

- Как ще коментирате проблема свързан със строителството на комплекси, които обаче не са точно хотелски, а жилищни и там се купуват апартаменти от чужденци, преотдават се под наем на техни съграждани и така някои туристи почиват в курорта, обаче не се плаща курортна такса и останалите разходи, които имат хотелите се спестяват?

- Тези комплекси са жилищни в смисъла на второ жилище и за това действат като хотелска база. Проблем  на общините и Агенцията по туризъм е да се категоризират и да си плащат данъците като всички останали. Факт е, че в момента те действат при облекчени данъчни условия и влияят отрицателно на ценовите нива на туристическия продукт.

malina_stratieva.jpg

- В следствие на сериозната инфлация, която настъпи през последните месеци, очаква ли се голямо скачане на туристическите пакети и съответно отлив на туристи в следствие на това?

-  Има нарастване на цените, това е неизбежно. Колегите в бранша обаче трябва да преживеят едно ,,отрезвяване’’относно увеличението на цените за предлаганата услуга в хотелския бизнес. Тъй като в България четиризвездните хотели са с услуги за дву или тризвездни.

- Какви са очакванията ви за това лято и какви туристи вече са направили резервации за почивка у нас и по-конкретно в Слънчев бряг?

- Това ще бъде един напрегнат и труден летен сезон. Надявам се да бъде поне на нивото на миналата година. Тогава 1.5 млн. туристи посетиха Слънчев бряг. Не сме погребали и надеждите за малко по-успешно Лято 2008 от миналото. Доста силен е обаче сривът на скандинавския пазар - между 30 и 50% е отливът на туристи от скандинавските страни. Така както се вижда от предварителните заетости основно липсват младежките групи. Според мен това се дължи на миналогодишните инциденти и най-вече на реакцията от тях. За България основните пазари са германският, скандинавският и британският и трябва да се стремим да ги запазим и да привличаме по – платежоспособни клиенти от тези пазари, а не да ги заменяме. И тази година те ще бъдат основните ни туристи, въпреки че усилията на туроператорите са насочени и към нови пазари. Ето все повече се чува и руска реч, но лично аз не го приемам като засилваща се тенденция, а по-скоро като принос на търговията с недвижими имоти. Резерви имам и по отношение на украинския пазар.

Може да привлечем и още посетители от Турция, Македония, Гърция и Сърбия. Но тези нови пазари не могат да бъдат определящи, те могат само да допълват основните.

Китайци и американци тук няма да дойдат, за хората в комплекса подобни твърдения звучат несериозно. Курорти от типа на Слънчев бряг може да разчитат най-вече на традиционните си пазари - скандинавският германският и британският. На тях разчитат и конкурентите в Испания, Гърция и Турция.

Туризмът вече не е така лесно прогнозируем дори англичаните започват да изневеряват на нравите си и да не планират рано почивките си.

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама