Д-р
Стойчо Кацаров
По
всичко личи, че анонсите на тройната коалиция за предстоящи сериозни промени в
здравния сектор ще останат само намерения.
Демонополизацията на здравната каса изисква почти цялостна ревизия и промени на съществуващото законодателство, а за такава нито има време до края на мандата на правителството, нито мнозинството има капацитета да ги извърши. Дори доброволните фондове, чиито интереси трябваше да бъдат задоволени от една бъдеща демонополизация, посрещнаха силно резервирано идеята за разпределяне на осигуровките 70/30 между НЗОК и тях.
Новият здравен министър Евгений Желев открито се обяви за привърженик на съветския модел на здравеопазване, което предполага, не демонополизация и пазар, а продължаваща централизация на сектора. По примера на предшественика си Гайдарски и той се зарича да напише нова здравна стратегия, а всяко второ изречение от многобройните му интервюта започва с думите „да не се бърза". Вероятно, защото у нас, когато здравният министър „не бърза", става посланик след края на мандата. Което обаче не му попречи набързо да подпише споразумение със синдикатите за двойно увеличение на заплатите в здравеопазването. Понеже нито синдикатите, нито министърът дават тия заплати, работата заприлича досущ като онази история с циганина дето питал сега дава ли се или само се обещава.
Последното доказателство за това, че управляващите нямат намерение да променят нищо съществено е поканата на НЗОК към съсловните организации да започнат преговори за нов национален рамков договор (НРД). Отсъствието на доброволните фондове от договарянето на услугите означава, че отношенията на ниво осигурител ще останат непроменени и през следващата година. Освен това от сега е ясно, че нов НРД няма да има и НЗОК ще продължи еднолично да администрира системата. Поканата за преговори е отправена към „легитимните ръководства на съсловните организации", а както е известно от месец април насам Лекарският съюз няма такова. Впрочем, съюзът скоро ще престане да съществува - подготвили са му замяната с лекарска камара, което се оказа единственият начин старата комунистическа номенклатура да сложи ръка на съсловието. Болните амбиции на неколцина от ръководството на БЛС ще станат удобен повод за НЗОК да продължи да блаженства в монополна поквара, от която дори Върховният съд е безсилен да я извади. Поредица от решения на съда и Комисията за защита на конкуренцията не трогват ръководните служители на касата, които в продължение на години демонстрират пълно незачитане на законите и правовия ред в страната.
Не е в състояние да ги стресне дори наложената наскоро глоба от 100 000 лева по простата причина, че последната ще бъде платена от здравните ни осигуровки, а не от заплатите на членовете на Управителния съвет, който е отговорен за злополучните решения. Стана ясно, че министър Желев няма да търси отговорност и това е обяснимо предвид факта, че той самият, като доскорошен член на УС на НЗОК, е гласувал за вземането на тези решения, а не можем да очакваме да търси отговорност от самия себе си.
Единствените промени, които вероятно ще се случат през следващата година са увеличаването на здравната вноска и пълното или частично отпадане на потребителските такси, защото е най-лесно да се раздават пари, когато някой друг плаща. Само по себе си увеличението на здравната вноска по никакъв начин няма да промени съществуващите диспропорции в здравната система. Освен това на фона на постоянните изявления за редуциране на болничните дългове и за непрекъснато нарастващи заплати на медиците, увеличението на вноската е дори финансово необосновано, освен ако някой не послъгва с цифрите, но това поне за сега, няма как да се провери.
Идеята за премахването на потребителските такси е изцяло погрешна. Първо, защото големият проблем на здравната ни система не е затрудненият достъп до медицинска помощ, а ниското качество на предлаганите услуги. Съвсем на скоро бе публикувано изследване, според което годишно 7000 души умират, заради лошото качество на здравните услуги. Второ, защото това е почти единственият стимул за съучастие на гражданите в системата на здравеопазване, който макар и малък ги прави по-отговорни за здравето им и което е още по-важно по-взискателни към лекарите. Очевидно целта на тези мерки не е подобряване на здравното обслужване. Те са предназначени да спечелят гласовете на медиците и на пациентите с ниски доходи за предстоящите парламентарни избори. Така се прави предизборна кампания - на гърба на всички данъкоплатци. Чудя се тогава, ако властта може да си купува избиратели с нашите пари, защо се сърдим на онези, които го правят със собствените си? Разбира се, пациентите отново ще бъдат измамени, но това не е толкова лесно да се прецени в кратките срокове до изборите. Спестените 2 лева такса в много от случаите ще се превърнат в стотици левове разходи, заради неправилното и ненавременно лечение, а хиляди ще заплатят с живота си „подаръка" на властта.
Както и да е. Да оставим министъра да си пише здравната стратегия. С нея наистина няма защо да бърза по простата причина, че никой няма да я изпълнява - сегашното мнозинство няма време, а следващото вероятно ще си пише своя. По същата причина е малко вероятно мнозина да я прочетат, така че общо взето може да пише каквото си иска. А и да не забрави да купи линейки и да боядиса няколко операционни. Това също се котира предизборно, пък и ще има търгове.