След като дълги години „Бургаски корабостроителници” АД бяха част от империята на Васил Божков, сега заводът вече е собственост на Първа инвестиционна банка. Тя е най-сериозният кредитор на АД-то със заем от близо 16 милиона лева. Затова представители на финансовата институция влязоха във владение на дружеството.
На този етап обаче оттам не дават никаква официална информация. Не е ясно дали предприятието ще бъде управлявано, или ще бъде обявено във фалит и разпродадено на части. Вероятността да се случи вторият сценарий е голяма според работещите в завода, съобщава „168 часа”. До преди седмица прокурист на фирмата беше Антоанета Съчманлиева. Тя беше освободена от поста си.
Този акт обаче беше предшестван от протести и заплахи за стачни действия от страна на работниците. Те настояваха да си получат парите за месец септември. Служителите на фирмата са получили само по 100 лева аванс за въпросния месец. Някои от тях споделиха, че вече са взели кредити от фирми за бързи заеми, върху които се трупат колосални лихви.
Други пък са получили пари от лихвари и се притесняват за бъдещето си. Работещите в корабостроителницата имат да вземат пари и от 2010 година. Тогава дружеството им е дължало по шест заплати. Под натиск от ръководството хората са подписали анекси към договорите, че са съгласни парите да им бъдат разплатени разсрочено. Тези заплати обаче не са дадени и до ден днешен.
В момента заводът е в тежко състояние. През месец септември един от кредиторите на „Бургаски корабостроителници”- „ПСТ Холдинг”, открива процедура по обявяване в несъстоятелност. Тази фирма беше част от бизнеса на Васил Божков, но от лятото също е под контрола на Първа инвестиционна банка. Вече е даден ход на делото. Производството е образувано от Софийски градски съд.
„ПСТ Холдинг” има да получава 1,2 милиона лева от завода. Тези пари са били дадени по времето, когато Божков е бил собственик и на двете компании. На практика той е кредитирал чрез своя фирма друго свое дружество.
Заемът обаче не е погасен. Заради процедурата по фалит в завода влезе и синдик Цветан Банков. Това означава, че през него трябва да преминават всички парични потоци и разплащания към доставчици, фирми и кредитори. На този етап обаче фирмата реално няма свободни парични средства.
Преди три месеца е имало поръчка за ремонт на средно голям плавателен съд. Тя е била от чужда компания и е в размер на 1,3 милиона долара. Не е ясно къде точно са отишли тези пари. Корабостроителницата спечели и обществена поръчка от община Бургас.
Тя трябваше да произведе катамаран с капацитет 58 пътници в закрития салон на главна палуба и 55 пътници на горна палуба, оборудван с 2 плазмени телевизора в салона за пътници, безжичен интернет, информация за метеорологичните условия, тентово устройство на горната палуба, бар с напитки, климатична уредба. Техническите параметри на предлаганото плавателното средство са съобразени с конкретните морски условия и изискванията за превоз на пътници за предоставяне на туристическата услуга. Катамаранът ще обслужва туристически маршрут по проект „Културно-историческото наследство на о-в Света Анастасия”. Той ще бъде приспособен включително за превоз и обслужване на хора с увреждания. Не е ясно дали тази поръчка е изпълнена и дали парите по нея са преведени.
Уточнение от Нове холдинг
„Бургаски корабостроителници” е част от инвестиционните проекти на г-н Божков от 1.06. 2000 година до 15.03.2013, когато е продадено на друг собственик. Параметрите на въпросната сделка са търговска тайна, но със сигурност твърдения като „Банка взе” и „загуби” са доста далеч от финансовите измерения на истината.
Според официална информация от търговския регистър на 04.10.2013 година са поискани обезпечителни мерки за евентуално производство по несъстоятелност. Това се случва 6 месеца, след като новите собственици са влезли във владение на закупената от тях компания. Като инвеститор, господин Божков няма пряко участие в управлението на „Бургаски корабостроителници” и въпреки това за 12 и половина години, през които е имал някаква свързаност с предприятието, то никога не е било в несъстоятелност.