България е на 47 място сред 65 развити държави в света по функционална грамотност на 15-годишните ученици. Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Резултатите на България показват, че сме страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение.
У нас 44% (в сравнение с 41% през 2009 г.) от деветокласниците нямат ключови когнитивни умения, предопределящи както за включването им в пазара на труда, така и за пълноценното им участие като граждани, показват последните резултати от най-авторитетното международното изследване в областта на средното образование PISA (Програма за международно оценяване на учениците).
Резултатите бяха обявени в сряда, а самият тест е проведен през 2012 г. сред 15-годишните ученици. PISA изследва нивото по четивна грамотност, математика и природни науки като тази година акцентът е върху математиката.
Проучването проверява уменията по четене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по света. Според изследването в България не само средното ниво на компетенциите на учениците е сред най-ниските в развития свят, но и разликата в постиженията на най-добре и най-зле представящите се ученици е най-голяма спрямо останалите държави.
Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Резултатите на България показват, че сме страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение.
Средният резултат на нашите ученици по четене е 436 точки при 429 при предишното изследване от 2009 г. Въпреки това българските деветокласници сериозно изостават спрямо средните нива на ОИСР - 496 т. Сходни по успех са ученици от държави като Кипър (449 т.), Румъния (438 т.) и Тайланд, Чили и Коста Рика (441 т.). С най-добри постижения са 15-годишните в Шанхай (Китай) - 570 т. В дъното са Перу с 384 т.
По математика, която е акцент на тазгодишното изследване, българските 15-годишни ученици са на 47-мо място сред връстниците си от 65 държави и икономики. Резултатът по математика на деветокласниците от България е 439 т. (при среден за ОИСР 494 т.), докато учениците от Румъния и Кипър имат съответно 440 и 445 т. 43.8% от нашите деветокласници остават под критичното второ ниво по математика при 23.1% средно за ОИСР. През 2009 г. делът на 15-годишните на второ ниво бе 47.2%.
След нас по математически познания се нареждат държави като Обединените арабски емирства, Казахстан, Тайланд, Чили, Малайзия и Мексико. Първите седем държави с най-добро представяне са от Азия. Шанхай (Китай) e на първо място по математика с резултат 613 т., следван от Сингапур (573 т.). Сред първите седем се нареждат още Хонконг (Китай), Тайван (Китай), Корея, Макао (Китай) и Япония. Първата европейска държава е Лихтенщайн, която е на 8-мо място. Естония е на 11-о място с 521 т., след нея е Финландия - 519 т. В дъното на таблицата са Перу (368 т.), Индонезия (375 т.) и Колумбия и Катар (376 т.).
В областта на природните науки България попада в групата на 37 държави и икономики, които имат под средния за ОИСР резултат. Нашите 15-годишни ученици са получили 446 т. при средно 501 т. Връстниците им от Румъния имат сходно представяне, но са на последно място сред държавите от ЕС с резултат 439 т. Под критичното второ ниво са около 36% от учениците у нас.
Пет държави и икономики превъзхождат всички останали участници в представянето по природни науки в PISA 2012 - Шанхай (580 точки), Хонконг (555 точки), Сингапур (551 точки), Япония (547 точки) и Финландия (545 точки).