След 5-дневен парламентарен маратон, депутатите приеха на второ четене Закона за държавния бюджет за 2014 г. Общата рамка на бюджета предвижда сумата от 19 262 702 100 лв. да е за приходи, помощи и дарения. Заложените разходи са в размер на 9 899 567 000 лв.
Малко по-рано финансовият министър Петър Чобанов обяви, че Бюджетът за 2014 г. е направен с грижа за хората. Може да се определи като социален - бюджет, който рестартира икономиката и е насочен към ускоряването на икономическия растеж, обобщи той. По думите му това е и бюджет, който се съобразява с развитието на икономиката и не пренебрегва фискалната стабилност.
„Приходната част е амбициозна и напрегната, но това не означава, че е надценена, отбеляза министърът. Според него са разчетени редица промени, включително структурни и законодателни, които дават основания да се смята, че ще бъдат реализирани по-високи приходи.
„Имам предвид най-вече фискалния контрол, който ще стартира от началото на следващата година и обратното начисляване на ДДС, не трябва да пренебрегваме и подобряването на някои процедури, намалението на административната тежест и по-добрата комуникация, която съществува между представителите на приходните администрации и бизнеса”, отбеляза Чобанов и допълни, че са предвидени и буфери.
След като успокои, че няма да влезем в следващата година със стария бюджет, той заяви готовност и за "негативен сценарий", като например налагане на вето. „Не мога да предпоставя действията на президента, смятам обаче, че той ще прояви разум и няма да има вето”, каза Петър Чобанов в отговор на въпрос.
Общата рамка на бюджета предвижда сумата от 19 262 702 100 лв. да е за приходи, помощи и дарения. Заложените разходи са в размер на 9 899 567 000 лв. За бюджетни взаимоотношения (трансфери) - нето 9 794 672 600 лв.
Вноската в общия бюджет на Европейския съюз е 904 690 300 лв. Средствата от резерва по ал. 2 за икономически растеж и държавност в размер на 640 млн. лв. ще се разходват въз основа на акт на Министерския съвет, както следва:
- за публична инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите" в размер до 500 000 хил. лв.;
- за структурни мерки и програми за развитие на образованието в размер до 100 000 000 лв., в това число до 22 000 000 лв. за увеличаване на субсидията за издръжка на обучението в държавните висши училища, определена в зависимост от комплексната оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда и за увеличение на диференцираните нормативи за издръжка на обучението в приоритетни професионални направления;
- за програми за развитие на иновациите в размер до 20 000 000 лв.;
- за бойна подготовка и бойна готовност на видовете въоръжени сили в размер до 20 000 000 лв.
Депутатите намалиха държавната субсидия за партиите с 1 лв. на получен глас и от 2014 г. субсидията ще е 11 лв. за глас.
Максималният размер на държавния дълг към края на 2014 г. не може да надвишава 18,0 млрд. лв.
Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2014 г. ще е в размер на 4,5 млрд. лв. Максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет по реда на Закона за държавния дълг, ще е 4,4 млрд. лв. Министерският съвет ще може да поема външен държавен дълг, включително чрез емисии на държавни ценни книжа на международните пазари, в размер общо до 3,9 млрд. лв. или тяхната равностойност в друга валута при условие за последваща ратификация.
Депутатите въведоха данъчно облекчение за хората с минимални доходи. Физическите лица ще могат да ползват данъчно облекчение за доходи, непревишаващи минималната работна заплата.