ДФ "Земеделие" е трън в очите на много хора, които посягат към парите по различни програми. Дразнят се, че правим всичко прозрачно. Всеки кандидат има достъп до всяка информация. Ще финансираме и църкви по селата. Ще уволняваме начаса всеки служител, уличен в корупция, твърди изпълнителният директор на фонда Мирослав Николов пред Фрог нюз.
Мирослав Николов е директор на фонда от 2013 г. Роден е на 23 май 1974 г. Дипломира се във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” със специалност „Право”. Започва като юрисконсулт в ДФ „Земеделие”, като част от екипа, работил по програма САПАРД и Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. През 2009 г. е назначен за главен юрисконсулт. Участва в процедурите по надграждане и одобрение на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, определяна като една от най-модерната и комплексна ИТ-система в българската администрация. През 2010 г. е назначен за началник сектор „Обществени поръчки” в правния отдел на ДФ „Земеделие”, а от лятото на 2011 г. става Главен секретар на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури.
- Г-н Николов, какво се случва във Фонд "Земеделие"? Наистина ли е в нокаут, както заяви лидерът на РЗС Яне Янев преди дни?
- Няма нищо такова. Точно обратното – в рамките на последните два месеца във фонда беше свършен огромен обем работа, благодарение на което спасихме от загуба близо 278 млн. евро по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР). За цялата 2013 г. селските райони получиха над 480 млн. евро по ПРСР. Това е най-голямата сума, изплащана от институцията по програмата в рамките на една година.
- Има ли неща, които остават скрити от общественото внимание, някакви задкулисни действия на фонда?
- Новото ръководство на фонда поддържа политиката за „отворени врати” на институцията. За задкулисие не може да се говори, тъй като всички наши бенефициенти имат пряка телефонна връзка с експерти в Информационния център на ДФ „Земеделие”, възможност да се срещат с експертите на фонда по време на приемни дни, както и достъп до системи за индивидуални електронни справки по техните заявления. Отделно институцията води активен диалог с браншовите организации и представителите на различни сдружения, общините и др., и взема предвид техните препоръки и забележки. Тоест, комуникацията е двустранна. Например, само преди две седмици имахме среща с Негово Светейшество патриарх Неофит и митрополитите от Светия синод, на която бяха обсъдени възможностите, които дава Програмата за развитие на селските райони за финансиране на български храмове. Целта ни е осигуряване на прозрачност за всички предприети действия и взети решения.
- Занимава ли се ОЛАФ с ДФ "Земеделие" и ако "да" защо?
Основната функция на ОЛАФ е да защитава финансовите интереси на Европейския съюз като разследва конкретни сигнали за нарушения дали парите са усвоени ефикасно. ОЛАФ не се занимава с цялостната дейност на една или друга институция като фонд „Земеделие”, още по-малко с промените в нейния състав – назначените, уволнените служители или оценките, които са получили. Ежегодно ДФЗ получава запитвания за конкретни случаи на бенефициенти, сътрудничи с ОЛАФ и изпраща цялата налична информация по всички техни запитвания. В тези запитвания няма нищо необичайно.
- Говори се за кадрова чистка и тежки проблеми с атестацията на служителите. Каква е ситуацията?
- Годишните атестации на служителите в ДФ „Земеделие” се извършват при спазване на Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държавната администрация. Служителите се оценяват от своя пряк ръководител според степента на постигане на целите от индивидуалния им работен план и показаните компетентности през миналата година.
Разбира се, при оценяването се взима предвид извънредния обем работа особено в последните два месеца на 2013 г. и постигнатите добри резултати по приключване на плащанията по ПРСР и всички останали схеми и програми, които фондът администрира. Логично, има служители, които са получили високи оценки, но има и слаби оценки. Най-ниската оценка се поставя, когато служителят не е изпълнил голяма част от целите в индивидуалния си работен план и не е показал необходимите компетентности.
Служителите, които не са съгласни с дадената им оценка, имат право да подадат писмено възражение. В момента тече срокът за подаване и разглеждане на тези възражения, като всеки отделен случай на възражение се разглежда внимателно и се взимат предвид позициите на двете страни.
Делът на освободени служители на база ниски оценки се очаква да е около 1%, а не както се твърди, че е 80%. Освен това срещу някои служители има и подадени сигнали за корупция, които се проверяват.
- Защо периодично фонд "Земеделие" се оказва замесен от този или онзи в някакъв скандал? Да не би да има неудовлетворени апетити към него?
- Апетитите към финансовия ресурс, който ДФ „Земеделие” разпределя, е огромен. Затова и постоянните атаки към институцията изглеждат логични. Но това няма да ни откаже да работим за успешното усвояване на европейски средства и прекратяването на всякакви нерегламентирани практики. Недопустимо е служители на фонда да затрудняват бенефициентите или да очакват материални облаги от тях. Сега, когато такива сигнали се проверяват, някои бенефициенти станаха изключително притеснени от евентуалното освобождаване на тези служители, с които са имали финансови отношения.
- Как вървят плащанията към тези, които имат да получават пари от фонда?
- Само за няколко дни, в края на януари, фонд „Земеделие” успя да разплати 1,02 млрд. лева по линия на Директните плащания. Животновъдите получиха 33,1 млн. лв., по Схемата за национални доплащания на площ платихме близо 958 млн. лв., а по Схемата за национални доплащания на площ - 28,6 млн. лева. Така бе спазен ангажиментът към българските земеделци да получат основния транш от средствата по СЕПП и националните доплащания на площ до края на януари. Освен това по проекти по ПРСР фондът е платил над 17,9 млн. лв. от началото на 2014 г. Смятам, че тези цифри сами говорят как вървят плащанията.
- Кои са проблемите, които трябва да бъда решени в най-скоро време?
- Най-голямото предизвикателство, което ни предстои тази година, е подготовката на Програмата за развитие на селските райони в новия програмен период – 2014-2020 г. Работим активно за изготвяне на правилата за кандидатстване и осигуряването на пълна и навременна информация за сроковете и необходимите документи за бенефициентите. Системата ще работи прозрачно и предвидимо, на принципа на „отворените врати”. Желанието ни е да сме от полза на кандидатите и максимално да улесним усвояването на европейски средства.
Въпросите зададе Мария Димитрова