ИНТЕРВЮ


Малина Стратиева: Слънчев бряг се превърна от семеен курорт в младежки

9 6999 03.07.2008
Малина Стратиева: Слънчев бряг се превърна от семеен курорт в младежки

Туроператорите се опитваха да внушат на инвеститорите, че няма как в шумните им заведения да влязат кротки семейства. Само че никой не ги слуша. Получи се естествен процес, редовните туристи спряха да идват и на тяхно място се появиха шумните компании, казва Стратиева.


Малина Стратиева е изпълнителен директор на най-големия туристически комплекс в страната "Слънчев бряг" АД от 2001 година. По време на нейното управление бе извършена цялостна подмяна на инфраструктурата на комплекса и в момента хотелите в комплекса са частна собственост. Пред кореспондента на Агенция "Фокус" изпълнителният директор разказва за настоящия сезон, за проблемите, промяната на туристическия продукт и за бъдещето на акционерното дружество.

 

- Г-жо Стратиева, сезонът набира скорост. Сбъднаха ли се някои прогнози за отлив на туристи в най-големия български курорт?

- В Слънчев бряг туристите са същите, каквито идват от години. Това е курорт с традиции има свои почитатели. Най-много, както обикновено са германците, скандинавците и англичаните. Има и от други страни, но не така масово. Има известен спад, но той бе предвиден. Въпреки това съм оптимист и вярвам, че ще завършим сезона с подобни на миналогодишните резултати. Много неща влияят на туристическия пазар, включително цени на петрол, на услуги, на продукти и пр. Но така е в цял свят.

- Как може да се обясни отливът на туристи?

- Не бих казала отлив, а промяна на туристите и периодите. Причините са най-различни. Казвала съм и пак ще повторя, че ние просто променихме предлагания продукт, качеството спадна. Това изглежда абсурдно на фона на новите строежи, на бляскавите хотели и заведения. Вкараха се инвестиции и в пътища, озеленяване, паркове и красиви алеи. Атракционите също се множат. Но въпреки целият блясък на хотелските комплекси, не бе постигнато нивото на инвестициите. Не ме разбирайте криво, не упреквам инвеститорите. Те свършиха своето, но никой не помисли какъв краен продукт ще се получи. А той вече е на лице. Слънчев бряг вече е курорт на най-младите туристи. Той е една огромна, шумна и лъскава дискотека.

- Това лошо ли е?

- Не казвам, че е лошо, а че инвеститорите очакваха друг продукт. Години наред тук са идвали да почиват семейства и са харесвали именно това място, защото им предоставя супер условия да се забавляват с децата си, да е тихо и спокойно. Странното е, че някои от инвеститорите продължават да твърдят, че не се стремят към младежите почиващи. Това противоречие обърква и самите туристи. Естествено е в подобна ситуация да има промяна и спад на определена категория клиенти. Трябва на всеки да му е ясно, че когато си построил огромни дискотеки, ресторанти тип дискотеки и клубове тип дискотеки – ще посрещаш тийнейджъри и студенти. А те са шумни групи, имат съвсем друго отношение към почивката си на море. Те са друг формат туристи и поведението им е съвсем друго.

- Вероятно това е причина да се заговори у нас за алкохолен туризъм?

- Някогашната слава на курорта, че е рай за семейна ваканция, вече е история. Но не е време да жалим за миналото, а да се справяме с настоящето. Инвеститорите промениха курорта и фактите трябва да се приемат. Да се говори обаче за алкохолен туризъм е много примитивно. Чувала съм подобни „експертни” оценки, които не заслужават вниманието на хората от бранша.

- Но сигурно не отричате, че мнозина идват тук да се черпят на воля поради ниските цени на алкохола?

- Става дума за принципни неща. Всеки, който е приготвил едни пари за почивка и желае да си прекара както на него му харесва, има право да го стори. Така е било винаги. Който е разчитал на чашката се е закотвял на бара, други са предпочитали дансинга, трети – разходките по морския бряг. Всеки има право да почива както му харесва. Ако сами повтаряме непрекъснато, че тук се идва, за да се пие, просто ще отблъснем туристите. Някъде вече това се случва... Но това не ме учудва, тъй като истинските професионалисти в бранша вече не са така много, както би трябвало да е. Жалко. „Компетентни” мнения изказват хора, които смятат, че щом са вложили някакви пари в хотели и ресторанти, значи имат право да анализират явления, профил на туристите и пр. неща, за които доскоро не са чували. В туризма е противопоказно да първо да вдигнеш хотел, а после да търсиш пазар за него. Простички неща, ама се учат с години. Щом си превърнал Слънчев бряг в дискотека, ще се настроиш и за съответната публика. Колкото до пиенето – то не ме притеснява. В много курорти по света се пие, но има правила и закони, които се спазват стриктно. От алкохола също се печели, но трябва да го направиш с финес. Сам нарушаваш правилата и сервираш пиене на малолетни, после се оплакваш, че идвали само млади на „алкохолен туризъм”. Не е ли странно... Години наред туроператорите се опитваха да внушат на инвеститорите, че няма как в шумните им заведения да влязат кротки семейства. Просто няма как да стане. Само че никой не ги слуша. Получи се естествен процес: едно-две лета продължиха по инерция и стара любов да идват редовните туристи, но като видяха как се е променил курорта – се отказаха. На тяхно място се появиха шумните компании. Това е положението

- Вие сте известна с острите си критики срещу временните обекти и сергиите на плажа. Свикнахте ли с тяхното нашествие?

- Дали аз съм свикнала няма никакво значение. Трябва да мислим преди всичко за туристите. Да, смятам, че този проблем тормози почиващите, което рефлектира и върху хотелиерите и ресторантьорите. Много от тези „временни обекти” вече са постоянни обекти. Те са собственост на самите инвеститори. Точно тези сгради създават впечатлението за тотално презастрояване, набиват се на очи и дразнят туристите. Големите курорти по света имат като бройка същите хотели на дадена площ, но са се освободили от игото на „временните обекти. Затова тям няма чувството за хаос, за претрупаност и дискомфорт. Неотдавна чух, че от Съюза на собствениците се възмущавали, че не било почистено в курорта и за това била виновна общината. Все едно тези хора не знаят, че всички сергии и павильончета в собствените им терени не плащат такса смет, нямат договори с общината, но в същото време произвеждат всекидневно камари от боклуци. Как тогава да стане приветливо и чисто? Това е очевидно, но е по-лесно да се мърмори, да се търси вината у някой друг, а не да се видят собствените грешки. Искаш чистота и ред – спазвай правилата. Това е една от простичките тайни на печелившите курорти. А не да си изхвърляш чувалите с боклуци до контейнерите и да се възмущаваш, че не ги прибират навреме.

- Някой броил ли е сергиите и павильоните в Слънчев бряг?

- Над 15 хиляди са. Представете си какво „произвеждат” всеки ден. Пръснати са навсякъде: по тротоари, край хотели и ресторанти, на плажа. Магазин на пясъка е чисто български патент. Това всъщност е проблем и на всички останали курорти. Това е българския „принос” в световния туризъм, с който няма как да се гордеем. – Но повечето от тях са законни, държавата не преследва това паразитно строитество. - Ами като е така да не се оплакват от тях. Самитте те ги строят, а после се жалват. Това май пак е български патент... Това предлагаш, такива туристи и клиенти ти идват. Законът ти позволявал. Добре, но ти нямаш ли разум, та до многозвездния си хотел лепваш някакви бараки, боядисани като селска ограда. Не се ли сещаш, че твоите сергии обезличават и скъпия ти хотел? Точно това е и другият проблем. Има абсолютно разминаване между категория и предлагане. Има огромна разлика между хотел четири звезди-градски тип и хотел четири звезди-ваканционен тип. Всички в момента основни хотели, които са в курорта са от градски тип - големи стаи, а няма такава инфраструктура и прилежаща територия, която е необходима за един четиризвезден хотел. В момента един хотел, който отговаря на три звезди се обявява за четири звезди и, естествено, туроператорът го продава като тризвезден и оттам пада категорията автоматично на всички останали. Един четиризвезден хотел предлага нощувка и закуска за 18 евро в нисък сезон, това е цената на тризвезден хотел, а от там пада и цената на истинския тризвезден хотел. Има абсолютно разминаване между предлагането и ситуацията в момента. В комплекса много малко са истинските четиризвездни хотели.

- Това не е ли абсурдно?

- Абсурдно е, разбира се. Нещата обаче не са така прости. От една страна е комисията за категоризацията. Наредбата е направена за категоризация на градски хотели. Спазва се наредбата, но има и собственик. Какво ти дава на теб това, че хотелът е категоризиран като четири звезди, след като продаваш на цени за три звезди? Какво значение има дали ще е четири или три звезди? Има доста тънкости, които водят до негативен ефект не само общо за продукта, но и за самия хотелиер.

- Какъв е броят на хотелите в Слънчев бряг, нарасна ли много в последно време?

- Преди време комплексът е обхващал само Слънчев бряг-Изток. В западната зона, където сега има голямо строителство, имаше предимно административни сгради. В източната част, която наричаме същинският Слънчев бряг имаше 112 хотела, а сега са 141. Пак казвам, че ако в един момент човек успее да се абстрахира от всички тези временни обекти, ще види, че комплексът не е презастроен. Защото всички тези 15 хил. временни обекти са 15 хиляди допълнително собственици по минимум пет човека работещ персонал, който се движи, влиза, зарежда и това създава допълнителна натовареност на самия комплекс. В зона Запад са доста вече хотелите. 75 хиляди легла са в източната част, но със западната част достигат до 250 хил. легла. Там е огромното количеството апартаменти. В интерес на истината липсата на инженерна инфраструктура в западната част влияе изключително отрицателно и върху източната зона, защото комплексът така или иначе е общ. Ние колкото и да си го делим, за туриста той е едно. И тази тотална липса на инженерна инфраструктура и зелени площи в западната зона също намалява нивото на туристическия продукт. Всеки, който е бил в западната зона казва, че е бил в Слънчев бряг, а не казва бях в Слънчев бряг-Запад.

- Кога е пикът на сезона в Слънчев бряг, в каква степен са пълни в момента хотелите в курорта?

- Пикът ни е 7 юли – 20 август. Това е пикът за цялото черноморско крайбрежие не само за Слънчев бряг. Трудно ми е да кажа точно за степента на заетост на хотелите, но тя е някъде около 50-60 % в момента. Източната част е по-добре заета и то е нормално и разбираемо, тъй като е близо до морето. Надявам се сезонът да приключи така, както през миналата година. Тогава имахме около 1,5 млн. туристи.

slan.brjg_1.jpg- Тъй като втори сезон в комплекса няма пропускателен режим и бариери, не се ли получава пренаселване с автомобили и това не пречи ли на автобусите с туристи?

- Този въпрос най-добре е да го зададете на Съюза на собствениците, защото пропускателният режим беше отменен по тяхно искане. Режимът както беше отменен, така можеше и да се въведе, но не го въведохме, защото от Съюза на собствениците много категорично се обявиха против. За мен липсата на пропускателен режим е голям минус за качеството на обслужване, затрудняват се много неща. Самият факт, че съвсем скоро в района на хотел "Империал", чийто притежател е председателят на Съюза на собствениците, се опитаха да си сложат бариера след нашата, тъй като не можели да паркират техните коли, е достатъчно красноречив и показва, че  собствениците също имат затруднения.
-  Тази година намери ли се разрешение за голф количките, които кръстосват комплекса и които бяха повод за полемики, свързани с безопасността на туристите?
-  Голф количките са дадени под наем на терени, които са на собствениците на хотели. Нито общината, нито "Слънчев бряг" АД са предоставили терени за голф колички, нито са направили трасета за голф колички. Това е невъзможно, това не е предвидено и го няма в никаква схема, и не може да стане. Всички тези голф колички са на терените на собствениците, а през цялото време същите тези собственици казват: "Махнете ги!". Как да ги махнем? По кой начин аз да забраня на този собственик да отдаде терен за голф колички. Оттам нататък започва да ги санкционира полицията. Единственият начин е да бъде наказан този, който кара. Но идва следващият турист. Всички тези проблеми, които излизат наяве от собствениците, са създадени от самите тях. И аз през цялото време не мога да разбера каква е целта. Всички тези негативни материали, които пресата публикува, защото някой е казал нещо, водят до минус. Ако някой смята, че като каже че в хотел Х положението е много зле и туристите ще дойдат при него, това няма да стане. Те повече няма да дойдат в България. Принципът "Няма лоша реклама" за туризма не действа. Много лоша реклама има.
- Съюзът на собствениците скоро констатира, че "Слънчев бряг"АД е изчерпало функцията си и е време да спре да съществува, как ще коментирате това?
- Първо аз не мисля, че акционерното дружество е създадено от Съюза на собствениците и, че те са тези, които трябва да казват какво се ще прави с дружеството. Акционерното дружество, изпълнявайки определени публични дейности, в последните 7 години направи всичко възможно те да бъдат синхронизирани и да бъдат в плюс на инвеститорите на територията на акционерното дружество. Благодарение на това, че се направиха всички тези инвестиции в инфраструктурата те успяха да реализират собствените си инвестиции. Ако няма инфраструктура, няма и инвестиции.

Дали ще се ликвидира акционерното дружество или не, не се решава от председателя на Съюза на собствениците. Според мен там нещата са лични и се ползва съюза, но не смятам, че това е мнение на всички собственици на хотели. Акционерното дружество от 1994 година е в приватизация и то искаме или не искаме, ще се приватизира или ще се ликвидира. Това обаче е решение на принципала. Със или без желанието на ръководните органи от Съюза на собствениците това нещо ще се случи. Най-големият акционер в дружеството е държавата и това, което винаги сме защитавали е, че дружеството трябва да бъде приватизирано така, че да не нанесат непоправими вреди на региона, върху хората, които работят и върху бизнесa, който се развива тук. За това в момента водим изключително активни преговори с община Несебър, за да обясним на всички защо акционерното дружество желае да продаде инженерната инфраструктура на общината, а не на частници, за да не стане частен град.
- Има ли интерес от страна на община Несебър да закупи инфраструктурата и какво всъщност им продавате?
- Определено има желание, но е необходима малко повече разяснителна работа, в което няма нищо лошо. Напротив, аз винаги съм казвала, че никой не е всезнаещ и точно за това има хора, които знаят, за да кажат на тези, които не знаят. Както аз не знам какво се случва в община Х или У, така и те не знаят за какво става въпрос в "Слънчев бряг" АД.

Ние всъщност им продаваме алеите, улиците, тротоарите, зелените площи и ВиК- системата - водопровод и канализация.
Миналат година имаше някои проблеми с тока и водата, очаквате ли и този сезон подобни неволи?
- Смятам, че тази година няма да имаме проблеми. Практически е необходимо да се направи нещо много малко, но пък много скъпо, за да бъде обезпечен комплексът напълно. Става дума за подстанцията за високо напрежение и за пречиствателната станция и за водоема, който трябва да увеличи своя капацитет. Да се надяваме, че до края на мандата на този Общински съвет проблемите ни ще бъдат решени.
- През 2009 г. Слънчев бряг ще чества 50-годишен юбилей, подготвяте ли се вече или все още е рано? По-рано излязоха по медиите информации, че търсите родствениците на първия турист в комплекса?
- Все още е далеч. След тази сделка, която се надявам да реализираме с общината тогава вече мисля, че принципалът, в лицето на министерство на икономиката и енергетиката, ще вземе кардинални решения по съдбата на дружеството. Така или иначе комплексът ще празнува 50-годишнината. Тържеството трябва да бъде през месец юни. Първият турист е пристигнал на седми юни и би трябвало тогава да бъде и това тържество. Направихме някакви постъпки да намерим този турист или неговите наследници.
- На провелото се общо събрание на акционерното дружество наскоро какво беше основното, което се разисква?
- Това е годишното събрание на дружеството и отчетохме 6 милиона лева дивидент от неразпределената печалба. Нямаше някакви кардинални решения. В момента по-важното е да се приключи с тази сделка за инфраструктурата.

- Може ли да има събаряне на хотели в курорта?
Хотелът не е къща, в която ще живее някой цял живот. Той е построен, за да задоволява определени пазарни търсения и той трябва да се променя в зависимост от промяната на търсенето. Както ги съборихме след 30-те години, така ще стане след още 10 или 15 години. При всяко едно положение ще има собственици, които ще трябва да подменят това, което са построили, а и това трябва да става. Сигурно ще има събаряне на хотели, но не в този смисъл, в който се опитваме да влагаме в тази дума т. е., че не върви. То ако не върви досега да са съборени.

- Какво ново се изгражда в Слънчев бряг през този сезон?
- Това, което направихме е, че завършихме системата за видеонаблюдение. Тя обхваща цялата източна част, всички кръстовища, включително и кръстовищата в Несебър. В началото на юли ще направим и официално откриване. Направихме го с цел да подпомогнем работата на полицията и да осигурим безопасността на пребиваващите туристи.
Имаше идея хотелиерите също да съдействат и да сложат камери на самите хотели и да се свържат към тази система.
Практически ние сме направили така, че всеки един хотелиер, който желае може да се включи към тази система.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама