ГЛАСЪТ


Скрита педофилия или малки сладки красавици в шоу

58 19596 24.03.2014
Скрита педофилия или малки сладки красавици в шоу

Анита Хегерланд е на 54 години. Младите сигурно нямат понятие, коя е тя, но почти всички на възраст над 45 помнят русата малка норвежка, която покоряваше публиката с песните си. Тя обаче е истинско кутре в сравнение с Робертино Лорети. На 10 години той бе покорил света, а изпълненията му на "Аве Мария", "О соле мио" и "Мама" разплакват милиони хора по света и до днес.


Песните му са изпратени в Космоса, зад гърба си има хиляди турнета и концерти. През 60-те години на м.в. става толкова популярен дори в България, че някои жени обявяват, че искат да го осиновят. Кариерата му тръгва от църковен хор и стига до висините на публичното признание. Само Майкъл Джексън може да се сравнява по популярност с Робертино в ранна детска възраст.

С голямо закъснение и ние се заехме с използването на детския образ за правене на шоу бизес и пари. Жестоката битка за рейтинг между големите телевизии у нас включи в арсенала и децата. Не сме открили ние първи "златното руно" и уж вървим по утъпкан път, но и с просто око се вижда, че често губим посоката. Неделният концерт на Шоуто на Слави в Стара Загора под надслов "Симона и приятели" е поредното доказателство: Плоски шеги, лош грим, рутина, досада.

По Нова тв стартира мащабно рекламираното предаване "Големите надежди". В него талантливи деца ще се състезават за награди и слава. Нова тв обаче предприе по спешност този проект, за да догонва, настига и евентуално задмине Шоуто на Слави, където това вече бе направено. Разгоряха се страсти, емоции и скандали около участието на децата в двете шоута.  Повечето режисирани.

И в двете предавания с изненадваща лекота върху децата се излива Ниагарски водопад от суперлативи. Те са ангелогласни, невероятни, гениални, уникални, истински звезди, неземни таланти, слънца, прекрасни, фантастични, умопомрачителни, яки, приказни, химерични (и такова чухме...), необикновени, вълшебници, спациални, с божия дарба и пр. Стигна се до трудно обясними възклицания като: "Ти не си талант, ти си Господ!" Седемгодишен Господ, представяте ли си?... Други са "пеещи малки красавици" и "неземни красавици". Красавиците обаче са на 5, 6 или 7 години и ако търсим подтектс в невъздържаните жестове и непремерените емоции на водещи и журита, той би ни отвел в тъмните дебри на Фройд.

Невръстни момиченца и момченца са облечени в тоалети за хиляди левове и модели, проекция на абитуриентски и булчински тоалети. Разбира се, модните ни корифеи и шивачи отдавна са потопени в звезден прах и никой не смее да им каже копче, какъвто и естетически сутляш да забъркат. А такъв ни се поднася непрекъснато. Същото важи за гримьори и коафьори/стилисти, които живеят със самочувствието, че всяка тяхна дума и щракване на ножицата е класика приживе. Те просто са част от псевдоснобското пространство, запълнено от персони, които в един по-справедлив, изискан и не толкова фалшив свят щяха да се радват на въможността да се грижат за прическите на българските войници в Афганистан, например. Което донякъде е патриотично, погледнато откъм където трябва...

Възможно е намеренията на създателите на предаванията да са чисти и искрени, но е възможно и да не са. Защото най-малкото съществуват въпросителни, които няма как да бъдат подминати.

Някои са на "първа линия" в шоутата и се чувстват като "звезди"...

 

Нашите малки таланти, според журита и водещи, толкова вече са напред, че Майкъл Джексън, Лили Иванова, Бионсе, Фреди Меркюри и други труженици на световната поп и рок сцена са избледнели спомени от миналото. Гениалните ни сополанковци изпълнявали техните песни по-добре от оригинала. Твърдение, повтаряно многократно по време на всяко издание на шоутата и будещо недоумение.

Слави Трифхонов и част от неговите сценаристи, както и журито по Нова тв, в лицето на Любо, Дивна и Веселин Маринов с безграничен патос и лекота изпадат в телешки възторг, леят емоции, падат на колене, целуват ръце, превъзнасят до кресчендо всяко второ изпълнение. Заедно с участниците те се самовъзнасят до Седмото небе, сякаш разполагат с директен асансьор за там. Недоумение и смях будят някои изразни средства на Дивна и водещия Драго Симеонов, за които трудно се намира логичен и разумен аргумент. И ако за Дивна все пак има някакво обяснение, то за Симеонов трябва да допуснем, че е по принуда, защото обратното би било доста кофти. Ко водещата на Симеонов - малката симпатична Ахинора, е принудена да повтаря толкова изтъркани и лишени от чувство за хумор клишета, че от автентичното детско поведение не е останало нищо. Защо? Защо се прави това? Самият факт, че в устата на едно интелигентно и симпатично дете, се вкарват реплики, присъщи на възрастен човек с посредствен интелект, вече оказва влияние върху него. Лошо влияние. Може това да не се забелязва в този момент, но след време ще проличи. Продуценти, сценаристи и шефове в телевизиите са наясно с положението. Наясно са и с последиците.  В задачата се пита къде са родителите. Толкова ли са слаби батериите, захранващи реалистичното им мислене? Къде са психолозите, психиатрите и пр. специалисти по детската психика? Или и те ще изкарат някой и друг хонорар покрай шоутата с деца?

В общи линии получило се е нещо като шоуто на Бате Енчо, но с много повече пари, сценаристи и няколко тона грим за преобразяване на децата в големи каки и музикални мачовци.

Форматите, несъмнено, имат и добри страни. Най-големият плюс, вероятно и единствен, е възможността талатливи деца да покажат какво могат, а публиката да ги види. Известен смисъл има и във възможността за съревнование. Всичко останало е сметкаджийство, казано популярно. Защото няма никакви гаранции, че състезанието е честно. Неясно е и каква цена плащат участниците. Очевидно продуцентите се надяват блясъка и моментната звездност да приглушат останалия здрав разум у зрителя. Имат основание, защото повечето реалити матрици, чалгата и турските сериали свършиха своето.  Бедна ни е фантазията какво Възраждане ни е нужно днес, за да се измъкнем от тресавището на бездуховността. Колко ДобриЧинтуловци и ЛюбенКаравеловци ще са необходими, за да преодолеем синдрома на ВескоМариновите милиционерски химни и винарско-любовни балади от бригадирски тип. Аргументът, че това иска народът, е неверен. Защото от години на публиката се пробутва обилно напарфюмирана помия, без никой да я пита тази публика дали е съгласна. Преди време режисьорът Александър Морфов бе казал, че истинските бездарници се крият зад оправданието, че публиката е нискоинтелигентна и не ги разбира, защото правели нещо много възвишено и модерно.  

Шоуто с деца разчита най-вече на емоцията на зрителите, 80% от които би трябвало по презумпция да обичат малчуганте и да се умиляват от техните изяви. Логично е, защото пред телевизорите са цели фамилии, които стискат палци на своята "звезда". Тя пък намига, кокетничи, хили се, демонстрира самочувствие, надменност и нахалство, неприсъщи за възрастта. Гледката повече притеснява, отколкото радва...

Дори не е съвсем сигурно, че цялата фавилия е пред екрана, защото известно е, че завистта е с големи традиции у нас.

Слабите места на шоутата с деца са много, но някои са особено натрапващи се:

- Децата са спрени от училище, за да се готвят за изявите си. Това няма как да не дразни останалите деца. Фалшиви и лицемерни са нагласените репортажи от класовете, където учат малките певци. Въпроси от сорта: Обичате ли еди коя си ваша съученичка, са истинско малоумие. Не, не я обичат, но ви заблуждават, защото виждат, че искате да чуете това. Децата се по-умни от екипите, които ги облазват.

- Участниците в шоуто започват да си мислят, че на тях всичко им е позволено, защото са нещо повече от другите. Те дори не се замислят, че Петърчо не може да пее като славей, но рисува като Майстора. Иванчо пък смята като калкулатор. Даниела учи лесно езици и пише стихове. Нещо да кажете?

- Възрастните участници в шоутата непрекъснато надъхват малчуганите, внушават им, че са звезди и им вменяват амбиции, които не съответстват на реалността.

- На практика пред очите ни се разиграва състезание между родители и телевизии. Едните искат да блеснат децата им, другите пък ги използват за рейтинг и приходи от реклами. Децата са средство, продукт.

- Разпалва се ненужна звездомания.

- Медиите пригласят на безумието, къде от глупост, къде похсметка. Ето ви пример: "Последната драма с Крисия е от вчера, когато тя най-сетне се срещнала с евентуалния си бъдещ партньор Димитър Андреев. Двете хлапета обаче никак не се харесали и отказали да си общуват. Според малкия зевзек Крисия била надута и досадна, а тя го обявила за скучен и заявила, че не иска да води с него, а да има собствена рубрика в шоуто, защото вече била достатъчно известна." Страхотна новина, какъв Лясковец, какви пенсии...

- Създаване на фалшиви илюзии и очаквания. Това води след себе си тежки психически разстройства, защото много от обещаните неща няма как да се случат.

- Шоуто е вид експлоатация на детски труд.

- Прекомерните амбиции на родителите са чиста злоупотреба с децата. Така е според закона за детето в Швеция. Аргументите са, че действията на възрастните в такива случаи не са несъобразени с психиката и въображението на детето. Къде е Агенцята за закрила на детето у нас?

- Пренебрегнати се чувстват децата с талант в други области: спорт, рисуване, математика, химия, география, фолклор и пр.

Списъкът е дълъг.

Примерите за провалени малки "звезди" в шоубизнеса, киноиндустрията и пеенето са много. Доста се изговори за младия Анакин Скайуокър, който през 1999 г. изглеждаше като очарователното хлапе. Всички очакваха, че след като се придоби от звездната слава на "Междузвездни войни", Джейк го очакват серия предложения и много роли в меката на киното. Това не стана и той потъна в забрава.

Маколи Колкин е христоматиен пример за непосилната тежест на славата. Без съмнение той е едно от най- популярните деца в Холивуд. „Сам вкъщи“ е истинска кино класика и никой не може да отрече това. Маколи Колкин бе част от нея, а след това пропадна в бездната на олкохола и наркотиците.

Неуспялата днес Руби Хъкстейбъл бе най-известното дете от 1984 до 1992 г. като звезда в Шоуто на Бил Косби. След "употребата" тя бе пусната на пазара и се провали.

Аманда Байнс бе звезда в американските детски тв канали, но днес има само проблеми с наркотиците и полицията.

Има и успели - факт. Но и те признават, че е трябвало да с преборят с невероятни препятствия и трудности, заради споходилата ги рано известност. Някои са богати, но самотни, други посягат към дрогата, трети, слава богу, са намерили верния път.

Психиатърът Джонатан Хайс е категоричен, че участието на деца в телевизионни шоута, е сериозен удар по тяхната неукрепнала психика. Всички деца, според Хайс, са убедени, че са най-добрите на света. Не познават обаче поражението и когато то им се стовари върху главите, последствията са ужасни не по детски - неврози, страх, нервни сривове. Възрастните трябва сто пъти да премислят последиците, както и "за" и "против" участието в шоута, преди да пуснат детето пред камерите.

Невръстни, а вече аутсайдери...

 

Самият Фройд предупреждава още по-отдавна: "Няма нищо по-лошо за едно дете от мисълта, че не е оправдало надеждите на своя родител". Колко българи са чували това?

Бърнард Шоу допълва: "Главната опасност, от която тряба да бъдат пазени децата, са техните родители".

У нас има огромна разлика в бита и възможостите на много семейства. Тази разлика се проектира и върху децата - най-вече върху качеството на живота им в ранна възраст. Не се налага да изпадаме в сиромахомилство, за да си дадем сметка, как биха се отразили лъскавите шоута с накипрени малки "сладурани" и "сладуранчовци" ("Аз съм от София, но живея и творя в Търговище", заявява един фукльо, подучен вероятно да не признава, че е от провинцията...) върху тези от крайните квартали. След завистта омразата ще е следващото чувство, което ще се настани трайно в съзнанието и сърцата им. Някои от тях ще поискат след време реванш, шанс или отмъщение заради липсата на късмет. Какви форми ще изберат, можем само да гадаем или да се обърнем към криминалистите. Арсеналът е богат и брутален. Това не е заплаха, а подсещане, че някой не си е прочел достатъчно добре урока, преди да включи прожекторите и банкнотоброячките.

Да не говорим за наркотиците и трафика на деца - редки теми за обществото ни. Когато не можем да решим даден проблем, предпочитаме да го премълчаваме. Все едно го няма. Кого заблуждаваме? Знаете отговора. С какво ги прикриваме? С шоута.

Сенатът на Франция гласува преди три години забрана за участие на деца под 16 години в комерсиални шоута и конкурси по красота. Според поправките в Закона за детето, който наруши забраната, ще лежи до две години в затвора и ще плати глоба от 30 000 евро. При първо нарушение. Тогавашният министър Нажа Вало Белскас и депутатката Шантал Жуано аргументират идеята си с това, че в света се забелязва "хиперсексуализация на малките момиченца", както и, че подобни конкурси и шоута "предизвикват интерес към децата като към сексуални обекти". 60 на сто от Сената се съгласява. В подкрепа на тезата са представени десетки проучвания и мнения на специалисти медици.

Французите по-тъпи ли са от нас?

В Швеция има Институт за детето, който се занимава конкретно с правата на децата в обществото. Към него може да се обръща всеки граждаин или дете, които смятат, че детските права са нарушени или застрашени, дори само косвено, в дадена ситуация, включително в телевизионни шоута. Действа се безкомпромисно и може да се стигне до отнемане на детето, ако се докаже, че е използвано с комерсиална цел.

Давам примери от две страни, известни със своята разкрепостеност и либерализъм по отношение на възпитанието.

А дали някой от продуцентите и сценаристите на новата детска шоу вълна у нас се е замислял за въздействието на форматите върху останалите деца, тези, които нямат достъп до светлините на прожекторите? А върху децата в социалните домове?  

Няма и година, отакто се разрази скандал около деца от дом "Асен Златаров" в столичния кв. "Наежда". Заговори се, че пет от тях са заразени със спин, но въпреки това са по улиците и дори проституират. Скандални разкрития направи сиракът Тодор Стефанов, възпитаник на интерната. За драстични нарушения в дома сигнализира и общинският съветник от София Калоян Паргов. Той спомена 14-годишната Галя Любенова, която вече е родила и 12-годишно серопозитивно момче, което броди из софийските бардаци.

Дали в скоро време няма да гледаме ново шоу, в което невръстни майки ще пеят приспивни песни, докато жури измерва гръдните им обиколки, за да се изчисли коя колко кърма е осигурила за рожбата си? Възможни са и други варианти: майки и деца заедно в шоуто или семейно шоу в покрепа на идеята на ЕС за легализиране на инцеста, например. Рейтингът с интимните сцени ще удари тавана. Ще ни го обяснят като просветно шоу по програмата за европеизиране на нацията. Като не сме в състояние да направим истинска революция, поне "розова" да спретнем. Щото българиът дори и да няма пари, пак му се... Знаете какво.

Ето и допълнителни аргументи:

"Трета година се боря за равноправно положение на хората с различна сексуална ориентация и предпочитания. Понякога дори е възпитателна сексуалната връзка между брат и сестра, майка и син или баща и дъщеря". Това казва шведката Моника Елизабет Грьон, лява социал-демократка и лесбийка.

На същото мнение е и датският (не детският...) политик Перниле Шкипер, който настоява кръвосмешението да бъде признато за "джендърна норма"; т.е. да се узаконят сексуалните връзки между бащи и дъщери, майки и синове, братя и сестри.

Според статистиката през 60-те години на м.в. в Европа са съжителствали сексуално свободно над 180 000 семейства. 50 години по-късно техният брой се бил увеличил петократно.

Както се казва: изоставаме, а и няма какво да губим. Стига сме били на опашката. Всички на кастинг...

 

Екатерина Иванова


П.П. Готови сме да публикуваме и други гледн точки за шоутата с детско участие. Проблемът, защото това е проблем, има много страни, както и аргументи "за" и "против".


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама