България заема предпоследното 43-то място в международното изследване PISA 2012 на тема "Оценяване на компетентността да се решават проблеми". На пресконференция министър Анелия Клисарова заяви, че не става дума за първоаприлска шега, а за доста тревожни данни.
Тестът е проведен сред 2122 ученици на 15-годишна възраст от 186 училища в 44 държави. Задачите са компютърно базирани, а всеки ученик има по 40 минути за тяхното решаване.
Учениците ни показват най-ниските си резултати по отношение на решаването на практически проблеми, сравнено с постиженията им по математика, четене и природни науки.
Задачите в теста се отнасят за изследване и разбиране на проблеми, представяне и формулиране, планиране и изпълнение, контрол и осмисляне на определени ситуации.
Българските ученици попадат най-вече под първо и в първо равнище, сочат резултатите от теста. В последните пето и шесто равнище попадат едва 1,6% от родните ученици. Под първо ниво са 33,3% от децата при средно за страните от ОИСР 8,2%.
България е сред страните, в които семейната и социално-икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите, сочат още данните на PISA. Родните ученици имат нужда от житейски опит, защото явно не са подготвени да решават проблеми от ежедневието и да прилагат знанията, които трупат в училище, посочи Клисарова.